"Ford a cerut la sfârşitul anului trecut Băncii Europene de Investiţii un împrumut de 400 de milioane de euro, pentru a-i investi în uzina de la Craiova, precum şi o garanţie din partea statului român pentru acest împrumut", a declarat, joi, agenţiei MEDIAFAX, reprezentantul Ford România, Ana-Maria Timiş.
Potrivit unui document obţinut de MEDIAFAX, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) va iniţia, până la sfârşitul lunii martie, un proiect de lege pentru ratificarea acordului de garanţie privind acordarea împrumutului cerut de Ford de la BEI.
Principalele aspecte care urmează să fie încheiate până la finele primului trimestru sunt ratificarea acordului de garanţie, sursele de rambursare ale împrumutului şi modalitatea de aprobare a amendamentelor, reiese din documentul citat.
Premierul Emil Boc a solicitat, la sfârşitul lunii ianuarie, constituirea unei echipe la Ministerul Finanţelor care să analizeze acest ajutor de stat, au declarat atunci, pentru MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Sursele citate precizau că o decizie va fi luată după ce Guvernul se va consulta cu Comisia Europeană.
Prezent în România la sfârşitul lui ianuarie, preşedintele Ford Europa, John Fleming, a asigurat Guvernul că Ford nu va renunţa la investiţia de la Craiova şi că va transfera în România linii de producţie din alte ţări.
Consiliul de Administraţie (CA) al Automobile Craiova a aprobat, la jumătatea lunii ianuarie, majorarea capitalului social al Ford România cu 250 de milioane euro, pentru îndeplinirea clauzelor contractuale la uzina din Craiova, care prevăd o investiţie totală de 675 milioane euro.
Pe lângă Ford, şi Renault a cerut sprijin din partea statului român sub forma unor garanţii, pentru un împrumut de 100 de milioane de euro de la BEI, au declarat pentru MEDIAFAX, la sfârşitul anului trecut, surse guvernamentale.
Imediat după aceea, premierul atunci în funcţie, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat că este posibil ca Renault să primească finanţare BEI fără susţinerea statului, guvernul având deja la acel moment primele discuţii cu Ford, Renault şi cu BEI.
Fostul secretar de stat în Ministerul de Finanţe Eugen Teodorovici a declarat la sfârşitul anului trecut că solicitările celor doi constructori auto vor fi discutate de noul Guvern cu reprezentanţii BEI şi cei ai Comisiei Europene, iar o decizie ar putea fi adoptată în primul trimestru din 2009.
La sfârşitul anului trecut, fostul executiv a decis să acorde ajutoare de stat cuprinse între 15,4 milioane euro şi 37,4 milioane euro către Automobile Dacia, deţinută de Renault, şi patru furnizori de componente auto, pentru susţinerea şi diversificarea producţiei.
Pe lista companiilor care vor beneficia de sprijinul statului au fost incluse producătorul Automobile Dacia (care va primi un ajutor de stat în cuantum de 15,4 milioane euro) şi furnizorii Delphi Diesel Systems Romania (24,7 milioane euro), KS Atag Romania (27,9 milioane euro), Calsonic Kansei Romania (17,9 milioane euro) şi Honsel (37,4 milioane euro).
Companiile auto sunt afectate, în această perioadă, de scăderea semnificativă a vânzărilor, din cauza crizei financiare.