Proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice prevede organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Bunelor Practici Comerciale prin reorganizarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), măsura fiind necesară în vederea repectării Ordonanţei de urgenţă nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administraţiei publice.
Iniţiatorii proiectului de act normativ susţin că măsura este în concordanţă cu liniile prioritare de acţiune ale Guvernului în perioada 2008-2012, respectiv "Dinamizarea şi simplificarea administraţiei publice prin reformarea structurilor administrative şi reducerea birocraţiei".
Potrivit notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ, ANPC are 12 inspectorate regionale pentru protecţia consumatorilor şi este condusă de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, ale căror funcţii sunt asimilate cu cea de secretar de stat, respectiv de subsecretar de stat.
Proiectul de hotărâre prevede organizarea celor 12 structuri regionale cu personalitate juridică, din inspectorate în Comisariate Regionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Bunelor Practici Comerciale, în subordinea acestora urmând să fie constituite Comisariate Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Bunelor Practici Comerciale, ca structuri fără personalitate juridică.
De asemenea, proiectul de act normativ urmăreşte şi îmbunătăţirea activităţii de supraveghere a pieţei prin realizarea de acţiuni de control bazate pe specificul regional, mai uşor de cunoscut la nivel regional.
"Se vor realiza activităţi de control pe tematici în concordanţă cu aceste specificităţi, ceea ce va contribui la o eficientizare a activităţii de control şi inclusiv la o mai bună protecţie a consumatorilor din regiunea respectivă", se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.
Documentul mai prevede şi îmbunătăţirea managementului riscului în vederea prevenirii încălcării legislaţiei de către operatorii economici, iniţiatorii proiectului explicând că mai buna cunoaştere a pieţei la nivel regional va permite crearea unei baze de date care să includă operatorii economici controlaţi, inclusiv un istoric al controalelor efectuate şi al măsurilor dispuse la un anumit operator economic, cu implicaţii directe asupra îmbunătăţirii managementului riscului în vederea prevenirii încălcării legislaţiei, mai ales privind securitatea generală a produselor.
Proiectul de act normativ reglementează şi monitorizarea şi evaluarea mai eficientă a activităţii de control a celor 12 Comisariate Regionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Bunelor Practici Comerciale, prin înfiinţarea unui nou post de vicepreşedinte, precum şi îmbunătăţirea activităţii de colaborare cu cercurile de afaceri şi cu ONG-urile de consumatori şi acordarea unui sprijin mai eficient acestora.
Documentul supus dezbaterii publice prevede şi schimbarea denumirii funcţiei publice de conducere de inspector şef, în comisar şef - asimilată din punct de vedere salarial cu funcţia de director executiv, inspector şef adjunct, cu comisar şef adjunct - asimilată din punct de vedere salarial cu funcţia de şef serviciu şi cea de inspector sau consilier, cu funcţia de comisar, această măsură fiind justificată de specificul preponderent de control al instituţiei.
Potrivit proiectului de hotărâre, persoanelor care ocupau funcţii de conducere supuse reorganizării trebuie sa li se asigure posturi de execuţie.
Proiectul de act normativ va fi în dezbatere publică până în 15 februarie.