"Deşi unele păreri vehiculate în piaţă în ultima vreme estimează că românii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor tăia din alte categorii de cheltuieli, nu cred că este bine să ne bazăm prea mult pe această ipoteză, pentru că ponderea ocupată de cheltuielile cu mâncarea şi băutura în bugetul familei din România continuă să fie ridicată, de aproximativ 40%", a afirmat, într-un comunicat, managing director-ul GfK România, Andi Dumitrescu.
Potrivit GfK România, românii au cumpărat bunuri mai scumpe în prima parte a anului trecut, ca urmare a inflaţiei, însă la acea dată efectele crizei pe piaţa de bunuri de larg consum nu erau încă simţite pe piaţa locală.
Un comportament asemănător identifică şi un studiu realizat de GfK la nivel european în cazul polonezilor şi ruşilor, care au optat să cumpere volume mai mari şi produse mai scumpe, în condiţiile creşterii inflaţiei.
În schimb, consumatorii din Europa de Vest au redus anul trecut consumul şi s-au orientat spre produse mai ieftine, ca urmare a creşterii preţurilor, conform studiului GfK despre comportamentul cumpărătorilor în timpul crizei.
Astfel, în Marea Britanie, ţară care a cunoscut cea mai mare rată a inflaţiei la alimente, de 9,3%, consumatorii nu au absorbit în totalitate creşterea preţurilor şi au cheltuit doar cu 6,3% mai mult pentru astfel de produse. În schimb, volumul produselor cumpărate a crescut cu 1%, iar britanicii au trecut la mărci mai ieftine.
"Consumatorii din Marea Britanie, confruntaţi cu preţuri mai mari, şi-au menţinut nivelul consumului, dar cumpărând produse mai ieftine. La fel au reacţionat şi italienii şi nemţii, care au preferat să cumpere în continuare, dar au ales produse cu preţ mai mic. În Franţa şi Olanda, consumul a fost redus, totodată trecându-se şi la produse mai ieftine", se mai arată în comunicat.
Studiul a fost realizat în perioada octombrie-noiembrie 2008 şi a inclus, pentru comparaţie, două categorii de ţări din Europa, pe de o parte, Franţa, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, iar pe de altă parte, ţări precum Polonia şi Rusia.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă la nivel mondial, cu peste 10.000 de angajaţi şi colaboratori, operând în circa 115 ţări. Filiala din România a fost înfiinţată în 1992.