Potrivit studiului, 32% dintre respondenţii din România s-au declarat îngrijoraţi de pierderea propriului loc de muncă sau al capului familiei, situaţia care se regăseşte în aproape toate ţările analizate, în timp ce 25% dintre ei nu au nicio temere legată de situaţia actuală a economiei.
În ceea ce priveşte riscurile legate de reducerea bugetului pentru cheltuieli, un român din zece se teme că ar putea renunţa la vacanţele scumpe sau alte activităţi de lux, iar 70% îşi pun problema incapacităţii de a plăti ipoteca sau chiria şi de a-şi pierde banii investiţi. Plata poliţei de asigurare s-a dovedit a fi, potrivit analizei, cea mai mică grijă a românilor.
Studiul, realizat în luna noiembrie 2008 pe un eşantion de 11.500 de persoane din 18 ţări, cuprinde opiniile respondenţilor privind economia ţării lor, cheltuielile individuale şi la nivel de familie, situaţia financiară, obiceiurile de consum.
Pe de altă parte, românii au fost mai puţin interesaţi, în ultimele şase luni înainte de realizarea studiului, să reducă bugetul sau să cheltuiască mai puţin. Astfel, 43% dintre respondenţi au recunoscut că au cheltuit mai puţin sau şi-au regânditi bugetul, faţă de media mondială care este de 59%.
Analiza Synovate relevă că 20% dintre români au renunţat la dispozitivele de ultimă generaţie şi 17% la frigidere, la maşini de spălat, la televizoare cu plasmă, produse considerate ca având un preţ peste bugetul consumatorilor.
Românii nu au cumpărat mărci mai ieftine, ei aflându-se sub media globală. Mai exact, opt din zece respondenţi intenţionează să folosească aceleaşi mărci pentru toate categoriile de produse cercetate, depăşind cu circa 20 de puncte procentuale media globală.
Doar 5 % dintre români au cumpărat mărci mai iefine de produse lactate, comparativ cu media globală de 18%. Situaţia este asemănătoare şi pentru băuturile răcoritoare, unde 7% dintre români au cumpărat mărci mai ieftine, faţă de scorul global de 17%, iar 83 % dintre români intenţionează să cumpere aceleaşi mărci pe viitor, în timp ce media pe întregul eşantion este de 65%.
Aceeaşi situaţia s-a înregistrat şi în cazul detergenţilor şi produselor de curăţat, numai 5% dintre respondenţii români arătâtnd că au cumpărat mărci mai ieftine, comparativ cu media mondială de 20%. Doar 6% intenţionează să facă cumpere astfel de produse la preţuri mai mici, faţă de 11% media la nivel global.
Românii sunt mult mai încrezători comparativ cu cetăţenii altor ţări înprivinţa situaţiei economice viitoare, 48% dintre cei chestionaţi fiind de părere că "economia trece trece printr-o pasă mai proastă, dar îşi va reveni repede", nivel asemănător celui înregistrat în Olanda (49%).
Cei mai pesimişti la nivel global s-au dovedit a fi britanicii, astfel că trei sferturi consideră că situaţia economică se află pe un trend descendent şi că se va înrăutăţi înainte să se amelioreze. La fel de puţină încredere au şi americani (69%), belgieni (69%) şi francezii (66%). La polul opus s-au aflat danezii, 20% dintre aceştia apreciind că economia ţării lor este puternică, fiind urmaţi de brazilieni (14%) şi malaezieni (13%).
De asemenea, 58% dintre români au recunoscut că acordă atenţie subiectului legat de economie, mult peste media mondială, de 28%.
În acelaşi timp, românii nu intenţionează să-şi facă rezerve de alimente, pe fondul temerii legate de creşterea preţurilor, aşa cum se întâmplă în Mexic, SUA şi Brazilia. Astfel, doar 10% dintre respondenţii din România au început să cumpere mai multe produse alimentare, nivel sub media mondială, de 17%.
Synovate, divizia de cercetare de piaţă a grupului britanic de marketing de comunicare Aegis Group, are acoperire în peste 60 de ţări.