Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, joi, după întâlnirea cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, că nu este de acord cu îngheţarea salariilor şi cu disponibilizări la căile ferate atâta timp cât nu există un program de restructurare.
"Federaţia Mecanicilor de Locomotivă nu acceptă o negociere sub salariul minim pe economie, adică 600 lei şi nu acceptă nici disponibilizări, mandatul reprezentanţilor liderilor sindicali fiind de declanşare a conflictului de muncă dacă până vineri nu vor fi găsite soluţii pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă la CFR Marfă, deoarece cel vechi a expirat", a afirmat Măntescu.
Iulian Măntescu a mai spus că sindicatele vor să existe un echilibru între bugetul de venituri şi cheltuieli din 2009, pentru a nu se mai ajunge la situaţia de anul trecut, când infrastructura nu a avut buget.
La rândul său, liderul Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa, spune că este de acord cu semnarea unor acte adiţionale pentru CFR Infrastructură şi CFR Călători, care să prelungească cu două luni Contractul colectiv de muncă care expiră pe 31 ianuarie şi să uniformizeze salariul minim astfel încât după aprobarea bugetului să se poată negocia Contractul colectiv de muncă pe 2009.
Gheorghe Popa a precizat că, în urma discuţiei, partenerii au căzut de acord asupra unui singur punct, şi anume nevoia de investiţii în infrastructură, pentru a evita în 2009 falimentul CFR.
"Sindicatele susţin că fără investiţii şi fără tehnologie avansată nu poate fi vorba de restructurare, cifra de personal fiind deja redusă în ultimii doi ani. Aşteptăm însă programul de restructurare de la Ministerul Transporturilor", a spus Popa.
Liderul Federaţiei Mişcare-Comercial a mai precizat că sindicaliştii au propus câteva măsuri concrete, cum ar fi eliminarea discriminării între infrastructura feroviară şi cea rutieră, acciza la motorină să rămână în sistem şi găsirea unor soluţii astfel încât în 2009 CFR să poată beneficia de o energie mai ieftină.
Preşedintele Federaţiei "Drum de Fier", Florin Dobrescu, a spus că în condiţiile în care nu există bugetul aprobat, nu se pot pronunţa asupra unor măsuri clare, astfel încât negocierile vor continua pentru a se ajunge la acelaşi salariu minim pentru cei de la CFR Infrastructură şi Călători ca şi pentru cei de la CFR Marfă.
"Sindicatele au făcut demersuri astfel încât în bugetul din 2009 să existe o infuzie de capital pentru infrastructura feroviară. Ne-am propus să protejăm operatorii de marfă şi călători, vrem să ne păstrăm locurile de muncă şi să atragem fonduri atât de la Comunitatea Europeană, cât şi de la bugetul statului, Compania de Căi Ferate fiind proprietatea statului", a spus Dobrescu.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Constantin Axinia a spus, la finalul discuţiilor, că au căzut de acord cu sindicatele să se ajungă la o valoare a salariului minim pentru angajaţii de la CFR Călători şi CFR Infrastructură de la 540 de lei la 570 de lei, la fel ca salariaţii de la CFR Marfă.
El a precizat că va fi luată în calcul şi o problemă de restructurare de personal, în special a personalului TESA.
Secretarul de stat a menţionat că discuţia cu reprezentanţii sindicatelor a fost una benefică, în care a fost discutat şi subiectul privind investiţiile în infrastructură, reprezentanţii ministerului informând sindicatele că sunt probleme majore în acest domeniu şi trebuie rezolvate pe o perioadă cât mai scurtă, "deoarece înainte nu prea s-a făcut nimic".
"Am constatat că şi din partea sindicatelor există o deschidere totală de a susţine calea ferată în sensul investiţiilor pentru relansarea activităţi. Sindicatele vor ca Guvernul să investească în infrastructura feroviară şi în materialul rulant de la călători şi marfă", a precizat Axinia.
Acesta a mai spus că a solicitat sindicaliştilor să vină cu soluţii concrete pentru fiecare societate în parte.
"Sindicaliştii vor investiţii majore, şi acest lucru este normal. Ministrul Radu Berceanu se zbate ca valoarea bugetului alocat Transporturilor să fie mai mare ca în 2008. Vom încerca să menţinem aceleaşi tarife la Călători şi Marfă, şi să nu modificăm taxa de utilizare a infrastructurii", a mai spus Axinia.