Totodată, comisia recomandă declararea ca nerevizuibilă a formei republicane de guvernământ, a democraţiei constituţionale şi a pluralismului politic.
"Se poate argumenta că acesta este nucleul dur de valori care defineşte stabilitatea regimului republican în accepţiunea sa cea mai largă. Este firesc ca unica barieră care să fie pusă în calea unui amendament ipotetic să fie cea decurgând din păstrarea naturii democratice. Din punct de vedere procedural, una dintre soluţiile pe care actuala comisie le recomandă este instituirea unui interval de tip mai extins între adoptarea proiectului sau propunerii de revizuire de către Parlament şi organizarea referendumului", subliniază raportul Comisiei prezidenţiale.
Actuala procedură de revizuire prevăzută de art. 151 din Constituţie corespunde dezideratului concilierii celor două principii enunţate. În această privinţă, comisia recomandă doar modificarea termenului de 30 de zile între data adoptării proiectului de revizuire a Constituţiei şi organizarea referendumului prin care se aprobă sau nu.
Comisia consideră că un interval de timp mai extins, de trei luni, se impune în acest caz. Comisia aduce drept argument în favoarea acestei propuneri actuala Constituţie a Franţei care reglementează procedura revizuirii într-un mod foarte asemănător Constituţiei române care nu impune niciun termen de a acest gen, însă Comitetul Balladur a recomandat în 2007 introducerea unui termen de şapte luni.
Articolul 151 din Constituţie prevede că "proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat, cu o majoritate de cel puţin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere" şi că "revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de revizuire".
În varianta actuală, legea fundamentală prevede, la articolul 152, că dispoziţiileprivind caracterul naţional, independent, unitar şi indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ, integritatea teritoriului, independenţa justiţiei, pluralismul politic şi limba oficială nu pot forma obiectul revizuirii.
De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.