"O decizie în privinţa taxei auto va fi luată după 15 ianuarie", a spus ministrul Mediului, la finalul şedinţei de marţi a Guvernului.
Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului şi după consultarea instituţiilor europene.
El a arătat că una dintre variante este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.
Ministrul Mediului a vorbit însă şi de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
Nemirschi a precizat că o decizie va fi luată după o serie de discuţii şi analize în Executiv.
"Este important răspunsul Ministerului Finanţelor. Este importantă o analiză în şedinţa de Guvern şi nu mai puţin important este modelul european care va fi decis", a spus Nemirschi, precizând că instituţiile europene au elaborat un proiect de unificare a principiilor de aplicare a taxei auto din toate cele 16 state membre UE, care au adoptat o astfel de măsură.
Ministrul Nemirschi nu a putut preciza, în conferinţa de presă de luni, care este varianta pe care o propune şi pe care o susţine, precizând că decizia trebuie să aparţină întregului Cabinet şi nu doar ministerului pe care îl conduce.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.