În România, preţul motorinei a ajuns să fie mai mare decât cel al benzinei, pentru prima dată, la începutul acestui an, ca urmare a majorării accizei cu 5,6%, de la 307,59 euro/tonă la 325 euro/tonă, şi a creşterii cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului.
Acciza la motorină va creşte la 1 ianuarie 2009 la 336 euro/tonă, urmând ca în 2010 să ajungă la 347 euro/tonă.
În cazul benzinei cu plumb acciza va rămâne la nivelul de 547 euro/tonă, în timp ce pentru benzina fără plumb acciza va creşte anul viitor de la 425,06 euro/tonă la 436 euro/tonă, iar în 2010 va urca la 452 euro/tonă.
Acciza este calculată la cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României din prima zi lucrătoare a lunii octombrie. Astfel, pentru anul viitor cursul la care va fi calculată acciza este 3,7348 lei/euro, în timp ce pentru acest an nivelul a fost de 3,3515 lei/euro.
Totodată, introducerea standardului Euro 5, cumulată cu majorările accizelor, ar putea duce la o creştere a preţului la pompă la carburanţi cuprinsă între 3,8% şi 10%, potrivit companiilor din piaţă, dar impactul ar putea fi diminuat de o eventuală scădere a preţului barilului de petrol pe pieţele internaţionale.
Introducerea standardului Euro 5 obligă companiile petroliere la o serie de investiţii în unităţile de procesare, iar recuperarea acestor costuri se va face prin preţul la pompă al carburanţilor.
Standardul Euro 5, care are ca scop reducerea conţinutului de sulf din carburanţi, va intra în vigoare la 1 ianuarie 2009 în toate statele membre ale Uniunii Euroepene. Totodată, normele Euro 6 vor fi aplicate din 2014 pentru toate cele 27 de ţări din Uniune.
Principalel rafinării din România sunt Petrobrazi şi Arpechim (deţinute de Petrom), Petromidia, operată de Rompetrol, şi Petrotel-Lukoil.