Anunţul celor două organizaţii a fost făcut în cadrul unei dezbateri pe tema problemelor întâmpinate de companiile din sectorul construcţiei de automobile, la care au participat şi reprezentanţi ai producătorilor din domeniu şi ai autorităţilor locale.
"Dacă aşa se fac legile în România, vom ieşi în stradă, începând cu judeţul Argeş şi terminând cu Bucureşti. Mie nu mi-e teamă de cele câteva sute de protestatari care au cerut eliminarea taxei auto. Noi suntem mai mulţi şi, dacă trebuie să protestăm pentru a obţine ce vrem, atunci o să o facem şi pe asta", a declarat preşedintele filialei Argeş a BNS, Nicolae Pavelescu.
La rândul său, vicepreşedintele Confederaţiei Sindicatelor Libere din România, Nicolae Creţu, a spus că prăbuşirea industriei auto naţionale va conduce în 2009 la "o rată a şomajului nemaiîntâlnită de la revoluţie încoace".
Pavelescu a adăugat că firmele din industria auto au bugetele întinse la maximum şi nu-şi mai permit să plătească pentru angajaţii în şomaj tehnic, aşa că, în curând, tot mai multe societăţi vor fi nevoite să apeleze la concedieri.
"Dacă nu vom fi susţinuţi financiar şi dacă nu vom avea o relaxare fiscală, vom fi nevoiţi să concediem şi noi, aşa cum au făcut alte firme din industrie", a precizat directorul producătorului de componente Ronera Rubber din judeţul Argeş, Dragoş Lunescu.
Potrivit lui Silviu Badea, director general adjunct al Grupului Industrial Componente (GIC), care deţine mai multe unităţi de producţie în sectorul auto, GIC ar putea apela din nou la concedieri în prima parte a anului viitor. Firma Componente Auto Piteşti, parte a GIC, a renunţat la 800 de locuri de muncă de la 1 ianuarie, iar în primul semestru al anului viitor sunt vizate alte 300 de posturi, dacă situaţia economică nu se va redresa şi dacă Dacia va mai întrerupe producţia.
"Nu mai avem timp să facem experimente. Orice prelungire a discuţiilor pe tema taxei auto, după şase luni de dezastru, echivalează cu a trage un glonţ în capul industriei auto", a spus Badea.
O altă firmă afectată de oprirea producţiei Dacia este AKA Automotiv, care a concediat recent 30 dintre cei 70 de angajaţi. AKA Automotiv este furnizor al Dacia şi produce încuietori pentru uşi.
Dacia a decis să nu mai prelungească 620 de contracte de muncă temporare care expiră la sfârşitul lunii decembrie, a anunţat o nouă întrerupere a activităţii, în intervalul 11 decembrie - 11 ianuarie 2009, şi a decis să treacă la o cadenţă de producţie mai mică.
Din cauza scăderii cererii, atât pe piaţa internă, cât şi în statele în care Dacia exportă, activitatea uzinei de la Miovei a fost oprită pe 30 şi 31 octombrie, în 13 şi 14 noiembrie, precum şi în perioada 20 noiembrie - 7 decembrie.
Aproximativ 20 de firme producătoare de componente pentru industria auto şi reprezentanţi ai Dacia au participat marţi, la Piteşti, la o dezbatere pe tema problemelor întâmpinate de companiile din sectorul construcţiei de automobile din cauza scăderii cererii şi a producţiei Dacia. Sectorul auto local s-a confruntat cu dificultăţi în ultimele luni pe fondul crizei economice financiare mondiale şi al taxei auto valabile între 1 iulie şi 15 decembrie. Varianta de taxă intrată în vigoare în iulie a stimulat importul masiv de maşini second-hand vechi.
Ulterior, Guvernul a decis o nouă modificare a taxei, astfel că din 15 decembrie aceasta a fost triplată.
Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a anunţat marţi cu ocazia primirii portofoliului că are "deschiderea" premierului Emil Boc, pentru ca în ianuarie 2009 să ia în discuţie problema taxei auto.
"În ianuarie vom analiza problema, vom vedea ce măsură trebuie luată şi vom comunica repede o decizie în legătură cu taxa auto. Opinia mea personală este, aşa cum am mai spus, că varianta din decembrie trebuie suspendată şi reaşezată pe anumite paliere", a declarat Nemirschi.
Vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 51,1% în noiembrie, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, la 14.466 unităţi, iar după primele 11 luni declinul a fost de 10,4% comparativ cu perioada similară din 2007, la 257.941 maşini, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.