Proiectul este supus dezbaterii publice până în 22 decembrie.
Activităţile incluse în proiectul Planului de acţiune pe anul 2009 pentru implementarea Strategiei naţionale privind Imigraţia pentru perioada 2007-2010 au drept scop îndeplinirea obiectivelor Strategiei naţionale.
Astfel, potrivit notei de fundamentare, pentru implementarea politicii privind imigraţia controlată, printre activităţile propuse se impune informarea cetăţenilor din statele cu potenţial migrator cu privire la modalităţile legale de admitere şi angajare în muncă în România, evaluarea numărului necesar de cetăţeni străini care pot fi admişi în România pentru muncă, pentru a acoperi deficitul existent pe piaţa autohtonă, încheierea unor acorduri bilaterale cu state terţe în domeniul schimbului forţei de muncă.
Pentru implementarea politicii privind prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale, activităţile propuse vizează eficientizarea activităţilor cu autorităţile competente din statele vecine în legătură cu migraţia ilegală şi readmisia cetăţenilor străini, intensificarea schimbului de informaţii şi date prin intermediul ataşaţilor de afaceri interne, agenţiilor, instituţiilor internaţionale sau alte autorităţi abilitate, îmbunătăţirea cadrului legislativ şi realizarea unui sistem naţional în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului, în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de copii şi a exploatării sexuale a acestora, optimizarea activităţilor de primire a copiilor neînsoţiţi pe teritoriul României, prevenirea şi combaterea cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi traficare a copilului.
În ceea ce priveşte pregătirea pentru aderarea României la Spaţiul Schengen, activităţile propuse pentru 2009 vizează amendarea legislaţiei naţionale conform prevederilor aquis-ului Schengen. În acest sens, s-au avut în vedere prevederile Planului de Acţiune Schengen, revizuit în anul 2008, potrivit notei de fundamentare.
Alte activităţi propuse sunt îmbunătăţirea calităţii procedurilor de azil şi pregătirea personalului cu atribuţii în domeniu pentru a asigura o practică unitară la nivel naţional, monitorizarea permanentă a cetăţenilor străini aflaţi pe teritoriul României, victime ale traficului de persoane; organizarea unor întâlniri de coordonare, a unor dezbateri publice, campanii de informare a populaţiei privind integrarea socială a străinilor şi realizarea de programe privind accesul la locuinţe pentru străinii care au obţinut o formă de protecţie în România.
Potrivit notei de fundamentare, strategia pe 2009 în acest domeniu va avea ca impact la nivel macroeconomic, completarea eventualelor lipsuri de pe piaţa forţei de muncă din România cu lucrători migranţi şi astfel, susţinerea, în continuare, a dezvoltării economice a ţării noastre. De asemenea, va avea ca efect şi scăderea nivelului de pericol generat de imigraţia ilegală, printr-un management eficient în ceea ce priveşte admiterea pe teritoriul României a străinilor şi limitarea celor cu şedere ilegală. De asemenea, nivelul de informare a populaţiei în ceea ce priveşte fenomenul imigraţiei va creşte, fapt ce va conduce implicit la acceptarea mai facilă a străinilor de către societatea românească şi, implicit, la respectarea legislaţiei naţionale în domeniu.
Acţiunile prevăzute în Planul pe anul 2009 pentru implementarea Strategiei naţionale mai vizează constituirea unui grup de lucru pentru a modifica unele prevederi ale legislaţiei în vigoare privind desfăşurarea de activităţi comerciale, derularea unor seminarii tematice privind imigraţia, cunoaşterea de către autorităţile din statele terţe a politicii României în domeniul imigraţiei, realizarea unui cadru legislativ coerent pentru menţinerea relaţiilor cu proprii părinţi, în caz de separare, divorţ sau părinţi plecaţi în străinătate, precum şi elaborarea unui nou Plan Naţional de Acţiune pentru prevenirea şi combaterea traficului de copii şi a exploatării sexuale a copiilor în scopuri comerciale.