Totodată, Assimakopoulou a atras atenţia că, deşi au libertatea de a stabili nivelul de taxare auto, statele membre sunt obligate să aplice principiul nediscriminării, potrivit căruia "nu pot mări taxele pentru maşinile rulate sau vechi dar nu şi pentru cele noi".
"Am primit foarte multe solicitări de la jurnqalişti. Nu mi-e foarte clar ce a decis Guvernul român. Nu pot comenta deciziile care se adoptă zilnic. Până acum ele nu au fost prezentate oficial, Comisia nu a fost informată", a spus Maria Assimakopoulou vineri, într-o conferinţă de presă, răspunzând unei întrebări referitoare la reacţia CE faţă de decizia Guvernul;ui de a majora de până la 3 ori taxa de poluare pentru autovehiculele rulate.
Ea s-a limitat la a repeta regulile aplicabile în materie de taxe auto, precizând că acestea sunt "foarte simple şi foarte uşor de înţeles pentru toată lumea".
"Nu există armonizare legislativă la nivel european în materie de taxe auto, astfel că statele membre îşi pot stabili singure acest nivel de taxare, a celor de înregistrare sau de circulaţie. Dar, toate statele trebuie să respecte principiile de bază, printre care cel al nediscriminării. În practică, acest lucru înseamnă că statele membre nu pot mări taxele pentru maşinile rulate sau vechi dar nu şi pentru cele noi. Sper că explicaţia este clară şi limpede", a conchis Assimakopoulou.
Guvernul a decis, joi, triplarea taxei de poluare auto la achiziţionarea tuturor vehiculelor second-hand de import, începând cu 15 decembrie, şi creşterea primei de casare pentru scoaterea din uz a maşinilor uzate.
"Noile reglementări majorează de trei ori cuantumul taxei de poluare pentru toate autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România.
Ordonanţa reia totodată măsura adoptată deja de Guvern pentru maşinile Euro 4, respectiv scutirea de la plată pentru toate autovehiculele noi înmatriculate atât în România, cât şi în celelalte state ale UE după 15 decembrie 2008", a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Camelia Spătaru.
Prima de casare a fost majorată de la 3.000 lei la 3.800 lei pentru un număr de 60.000 maşini estimate că vor fi scoase din uz, bugetul total alocat acestui program fiind de 228 milioane lei.
Taxa auto a fost modificată la 1 iulie 2008, noua formulă prevăzând un cuantum mai mare pentru maşinile noi, însă o valoare semnificativ mai mică pentru autovehiculele vechi. După modificarea taxei auto, vânzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de second-hand de import să crească.
Guvernul a decis, în urmă cu aproximativ trei săptămâni, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi sã fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.