"Pe fondul crizei economice mondiale, coroborat cu scăderea capacităţilor de producţie din România şi cu limitarea masivă a exporturilor şi a importurilor, societăţile de transport româneşti se află în momentul de faţă în procent de peste 45-50% în pragul falimentului, din cauza leasing-urilor neplătite, a creditelor comerciale neacoperite şi a datoriilor la stat (taxe şi impozite) neonorate", arată FORT într-o scrisoare deschisă trimisă, joi, premierului Călin Popescu Tăriceanu.
FORT menţionează că operatorii de profil nu au beneficiat în ultimii ani, de la introducerea rovinietei, decât de un număr nesemnificativ de kilometri de autostradă, infrastructura este deficitară şi există foarte multe restricţii de circulaţie, astfel încât au costuri suplimentare faţă de operatorii similari din alte state europene.
În plus, susţin transportatorii, cursele rutiere de marfă se reduc la minim în perioada de iarnă.
"Ramura economică transporturi rutiere din România este în procent de peste 90% constituită cu capital autohton, fiind sectorul cu cea mai mare contribuţie la bugetul de stat, iar falimentul companiilor din domeniu ar arunca în şomaj peste 150.000 de angajaţi. (...) Rovinieta (taxa de drum) reprezintă un cost suplimentar ce «atârnă greu» pe spatele transportatorilor", arată FORT.
Federaţia consideră că Guvernul poate să intervină "urgent" în această problemă, având interes direct în sprijinirea companiilor autohtone de transport.
"Măsura nu ar afecta în plus bugetul de stat, comparativ cu falimentarea a 45-50% dintre companiile de transport", se arată în scrisoarea deschisă.
Operatorii susţin că pentru companiile de transport rutier din România nu au fost acordate de către niciun guvern facilităţi pentru stabilitatea afacerilor şi că "acum este momentul în care Guvernul trebuie să intervină".