Dacă subvenţia alocată este mai mică decât cea necesară, în loc să majoreze tarifele, operatorii pot reduce unele cheltuieli, cum ar fi creşterea intervalului între două salubrizări ale trenurilor şi reducerea cantităţii de materiale consumabile.
"Dacă subvenţia alocată este mai mică decât subvenţia necesară, se intră în procedura de identificare a soluţiilor pentru echilibrarea financiară, abordându-se dou căi: reducerea suplimentară a unor cheltuieli (...) sau calculul majorării tarifelor. (...) La calculul tarifelor maximale din tariful intern de călători propus, cheltuielile totale necesare pentru realizarea pachetului minim social se determină avându-se în vedere structura de trenuri, structura parcului, normele tehnice de reparaţii impuse de siguranţă, programele oficiale privind rata inflaţiei şi evoluţia principalelor preţuri", se arată într-un ordin comun al ministerelor Transporturilor şi Finanţelor, semnat de secretarii de stat Septimiu Buzaşu, respectiv Cătălin Doică.
Pachetul minim social reprezintă volumele de transport public de călători care trebuie realizate pe calea ferată pentru a se asigura libera circulaţie a persoanelor şi cuprinde numărul de perechi de tren pentru fiecare categorie de tren care circulă zilnic pe fiecare secţie, precum şi volumul anual de tren-km pentru fiecare secţie şi pentru toată reţeua feroviară.
Operatorii feroviari vor primi diferenţele dintre tarifele stabilite pentru transport şi costurile reale, la care se adaugă o cotă de profit de 3-5%, de la bugetul de stat sau local, după caz, pe baza contractelor de servicii publice încheiate.
Ajustarea tarifelor se face la cererea operatorilor feroviari, apoi Ministerul Transporturilor (MT) analizează cererile şi documentaţiile primite de la aceştia şi transmite o notă Guvernului şi Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF). După ce primeşte acordul Guvernului, MT înaintează MEF solicitarea de avizare a noilor tarife.
Guvernul a adoptat, în luna august 2006, o ordonanţă de urgenţă prin care a stabilit că tarifele aplicate de operatorii de transport feroviar public de călători vor fi majorate trimestrial cu cel mult 7% peste nivelul inflaţiei de la ultima rectificare a preţurilor biletelor.