Noile reglementări vor fi introduse de Guvern prin modificarea legislaţiei privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, pe considerentul că, până în prezent, procedurile de licitaţie au fost "întârziate nejustificat" de anumite condiţii, precum cele care impun identificarea surselor de finanţare înainte de iniţierea procedurii de atribuire ori evitarea depăşirii valorii estimate a contractului. Motivaţia este argumentată de reprezentanţii Guvernului, în proiectul de hotărâre pentru modificarea regulilor privind achiziţiile publice, prin faptul că cel puţin 35% dintre procedurile de licitaţie derulate în 2007 au fost anulate din cauza unor "simple erori".
"Programul anual al achiziţiilor publice reprezintă un instrument managerial util pentru orice autoritate contractantă. Faptul că apar anumite erori în utilizarea acestui instrument nu poate reprezenta el însuşi un motiv de anulare a procedurii de atribuire. În practică, însă, sunt destul de frecvente situaţiile în care simple erori constatate în programul anual al achiziţiilor publice sunt apreciate ca fiind elemente ce alterează iremediabil procedura de atribuire, motiv pentru care unica măsură corectivă luată în considerare este anularea procedurii în cauză", se arată în document.
Pentru evitarea acestor situaţii, Guvernul va permite instituţiilor publice ca, în cadrul licitaţiei, dacă dispun de fonduri pentru încheierea contractului, să accepte oferte al căror preţ depăşeşte valoarea estimată a contractului de achiziţie, într-o limită de 5%.
Iniţial, proiectul prevedea o limită maximă de 20%.
Modificarea este explicată prin faptul că "probleme de natură practică" au determinat şi situaţii în care sunt depuse oferte al căror preţ depăşeşte valoarea estimată a contractului de achiziţie publică şi că o serie de proceduri au fost anulate din acest motiv, "deşi răspunsul pieţei la momentul respectiv era corect şi existau resurse bugetare care puteau fi disponibilizate".
Pe de altă parte, se arată în document, fără detalii suplimentare, "nici situaţiile în care se pot produce anumite «înţelegeri» între ofertanţi nu pot fi ignorate".
Modul în care ofertanţii pot demonstra că îndeplinesc cerinţe minime de calificare va fi, de asemenea, simplificat. Astfel, ofertanţilor le va fi suficient, într-o primă fază, o declaraţie pe proprie răspundere, iar ulterior le vor putea fi solicitate alte documente de confirmare, dar, practic, numai câştigătorul va fi obligat să prezinte un dosar complet. Reprezentanţii Executivului susţin că prin această facilitate se urmăreşte scăderea costurilor de participare şi, implicit, creşterea numărului de participanţi la licitaţie.
Drept garanţii de participare şi de bună execuţie vor fi acceptate nu numai scrisorile emise de bănci, dar şi documente eliberate de societăţile de asigurare. Garanţia de bună execuţie pentru îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a contractului nu va putea depăşi 10% din preţul contractual.
În cazul atribuirii unui contract de furnizare sau de servicii - cu excepţia serviciilor de proiectare - a cărui valoare estimată este mai mică sau egală decât suma de 75.000 euro, precum şi în cazul unui contract atribuit prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, instituţia publică are dreptul să nu solicite constituirea garanţiei de bună execuţie.
În ceea ce priveşte obligaţia identificării de către autoritatea contractantă a surselor de finanţare înainte de iniţierea procedurii de atribuire, sursa citată arată că dispoziţiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugete sunt suficient de clare, iar introducerea unor prevederi suplimentare în legislaţia privind achiziţiile publice are ca efect principal doar întârzierea iniţierii procedurilor de atribuire, "fără a aduce plusvaloare" reglementărilor privind angajarea cheltuielilor.
"Identificarea surselor de finanţare înainte de iniţierea procedurii de atribuire creează probleme de interpretare, conducând adesea la întârzieri inutile în procesul de achiziţie", se susţine în document.
Instituţia publică va avea dreptul de a impune drept cerinţă minimă de calificare un anumit nivel al unor indicatori economici sau financiari numai în cazul în care indicatorii respectivi au o legătură concretă cu un eventual risc de neîndeplinire sau de îndeplinire defectuoasă a contractului.
De asemenea, instituţia va putea achita prime în sumă de până la 2% din valoarea estimată a contractului pentru firmele participante şi necâştigătoare la licitaţie.
Durata maximă care poate fi stabilită pentru îndeplinirea unui contract de achiziţie publică nu trebuie să depăşească 48 de luni, dar, prin excepţie, autoritatea contractantă va avea dreptul să încheie un contract cu o durată mai mare în cazul în care contractul este unul de lucrări şi necesită din punct de vedere tehnic o perioadă de realizare mai mare.
Autoritatea contractantă va avea dreptul şi să prelungească prin act adiţional durata contractelor de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate, încheiate în anul precedent şi a căror durată normală de îndeplinire expiră la data de 31 decembrie, dacă în documentaţia de atribuire este prevăzută posibilitatea de suplimentare a cantităţilor de produse sau servicii deja achiziţionate şi dacă la stabilirea valorii estimate a contractului iniţial a fost luată în considerare varianta în care instituţia optează pentru suplimentarea la nivelul maxim a cantităţilor de produse sau servicii.