Operaţiunea de predare-primire a carnetelor de muncă de către inspectoratele teritoriale de muncă către casele teritoriale de pensii, precum şi cea de scanare a acestora vor fi finalizate până la 31 decembrie 2010, conform unei hotărâri aprobate, marţi, de Guvern.
"Prelungirea acestor termene a fost determinată de faptul că operaţiunile de predare-primire a carnetelor de muncă, respectiv de scanare a acestora în vederea preluării datelor, sunt în derulare", afirmă Executivul.
Hotărârea reglementează şi modalitatea de preluare a carnetelor de muncă pentru persoanele care nu mai au domiciliul în România, dar cărora le va fi deschis dreptul la pensie pe baza perioadelor de vechime în muncă realizate în ţară. Astfel, în situaţia foştilor asiguraţi ai sistemului public de pensii care nu au domiciliul sau reşedinţa în România, carnetele de muncă transmise prin poştă caselor teritoriale de pensii trebuie însoţite de copia actului de identitate a titularului.
Pentru cei care optează pentru prezentarea carnetului de muncă prin intermediul unei persoane, carnetul de muncă va fi însoţit de copia actului de identitate al persoanei desemnate de către titular.
Printr-o ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului Muncii, termenul referitor la dovedirea vechimii în muncă pe baza înscrierilor în carnetele de muncă, respectiv data la care urmează să se abroge Decretul 92/1976 privind carnetul de muncă a fost de asemenea prelungit cu doi ani.
Potrivit noilor prevederi, vechimea în muncă stabilită până la 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă.
De la 1 ianuarie 2011 (data la care Decretul 92/1976 privind carnetul de muncă va fi abrogat), vechimea în muncă stabilită până la 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanţa judecătorească competentă să soluţioneze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă.
Actul normativ prelungeşte cu doi ani, până la 30 iunie 2011, şi termenul până la care angajatorii, respectiv inspectoratele teritoriale de muncă sunt obligaţi să elibereze titularilor carnetele de muncă.
La începutul acestui an Guvernul a prelungit cu un an termenul limită de predare a carnetelor de muncă de către persoane fizice şi firme, pentru realizarea unei arhive electronice privind stagiul de cotizare în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, de la 30 noiembrie 2007 la 30 noiembrie 2008.
Procedura de preluare din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum şi a veniturilor salariale realizate a fost lansată la începutul anului 2006, cu scopul de a crea o bază de date la nivel naţional cuprinzând istoricul perioadelor de asigurare şi a veniturilor tuturor asiguraţilor sistemului public de pensii, în vederea asigurării unor proceduri mai sigure de stabilire a drepturilor de pensii.