Astfel, licitaţia va putea fi suspendată cu o zi înainte de deschiderea ofertelor, iar în cazul în care sunt depuse contestaţii la anunţul de participare sau conţinutul documentaţiei de atribuire, autoritatea contractantă are posibilitatea ca, până la deschiderea ofertelor, să dispună măsuri de remediere fără ca procedura de atribuire să fie suspendată.
Dacă măsurile de remediere sunt considerate satisfăcătoare de către firma care a contestat licitaţia, iar acesta renunţă la reclamaţie, intervenţia Consiliului pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) nu mai este necesară, iar procedura va continua fără suspendare. Dacă există una sau mai multe contestaţii la care autoritatea contractantă nu adoptă măsuri de remediere satisfăcătoare pentru firma reclamantă, procedura este suspendată automat înainte de deschiderea ofertelor, iar CNSC va lua o decizie într-un termen clar stabilit.
După deschiderea ofertelor nu se va mai permite depunerea de contestaţii privind acţiuni efectuate de autoritatea contractantă înainte de acest moment.
Un al doilea moment în care licitaţia poate fi suspendată este cu o zi înainte de expirarea perioadei de aşteptare impuse de legislaţie, între data comunicării rezultatului şi data încheierii contractului de achiziţie publică. În această perioadă contestaţiile se referă, de regulă, la deciziile adoptate în cadrul procesului de evaluare (respingeri ale unor oferte, aplicarea criteriilor de atribuire, stabilirea ofertei câştigătoare).
Prin ordonanţa de urgenţă adoptată marţi, Guvernul a eliminat şi obligaţia de a aplica procedurile de atribuire pentru persoanele care nu sunt autorităţi contractante, atunci când acestea atribuie contracte finanţate sau subvenţionate majoritar de o autoritate contractantă, în condiţiile în care valoarea contractelor este mai mică decât limita impusă de directivele europene.
Potrivit noilor reglementări, pragul valoric de la care sunt aplicate procedurile de atribuire prin sistemul achiziţiilor publice a unui contract de lucrări finanţat de stat în proporţie de peste 50%, în cazul atribuirii de către o persoană fizică sau juridică fără calitate de autoritate contractantă, creşte de la 2,5 milioane euro la 5 milioane euro.
În cazul atribuirii de către o persoană fizică sau juridică fără calitate de autoritate contractantă a unui contract de servicii, pragul valoric a fost majorat de la 125.000 euro la 200.000 euro, pentru un contract finanţat/subvenţionat în mod direct în proporţie mai mare de 50% de către o autoritate contractantă.
Prin noile reglementări au fost eliminate regulile speciale de atribuire a contractelor de furnizare, precum şi a celorlalte tipuri de contracte a căror valoare este mai mică decât pragurile prevăzute în directiva europeană, respectiv 200.000 euro în cazul contractelor de servicii şi 5 milioane euro în cazul contractelor de lucrări.