Potrivit unui proiect de act normativ elaborat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), agenţii imobiliari sunt obligaţi să informeze complet, corect şi precis consumatorii încă din etapa precontractuală cu privire la preţurile practicate pe piaţă pentru tipul de imobil care urmează a se tranzacţiona, statutul planificării şi dezvoltării zonei în baza planului urbanistic zonal, reglementările locale aplicabile, deficienţele şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor.
De asemenea, agenţii imobiliari vor fi obligaţi să îşi informeze clienţii despre nivelul comisionului practicat de agenţie şi situaţia juridică a imobilului, inclusiv o declaraţie pe proprie răspundere a tuturor proprietarilor că imobilul nu este grevat de sarcini şi nu se află în litigiu, despre declaraţia agenţiei imobiliare că din punct de vedere legal şi în condiţiile date tranzacţia se poate încheia, sarcina asigurării resurselor financiare rămânând în seama cumpărătorului, despre nivelul estimativ al costurilor care urmează să fie suportate de consumator pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor necesare încheierii tranzacţiei, precizează ANPC într-un comunicat de luni.
O prevedere foarte importantă este cea referitoare la clauza de penalizare. Potrivit ANPC, în prezent agenţiile imobiliare au clauze abuzive în contracte prin care îi obligă pe consumatorii care se răzgândesc să plătească sume de bani foarte mari drept penalizare.
După apariţia acestui act normativ, consumatorii vor plăti doar suma sau comisionul pe care l-ar fi plătit dacă tranzacţia ar fi avut loc (comisionul datorat agenţiei).
Una dintre menţiunile în avantajul consumatorilor se referă la faptul că agenţia imobiliară nu poate insera în contract clauze care limitează sau condiţionează dreptul altor persoane de a cumpăra imobilul vizitat.
Contractul pe care agenţia de intermediere imobiliară îl încheie cu clienţii trebuie să conţină informaţii clare despre datele de identificare ale părţilor, obiectul contractului, natura serviciului, preţul solicitat de proprietar, respectiv pe care este dispus să-l plătească cumpărătorul, termenul de valabilitate al contractului, condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral sau reziliat, documentele necesare pentru încheierea tranzacţiei, obligaţiile părţilor privind obţinerea acestora şi data limită de îndeplinire a acestor obligaţii, nivelul maxim al comisionului datorat agenţiei imobiliare pentru tranzacţia ce urmează să se încheie, clauza de exclusivitate, în cazul în care aceasta a fost acceptată de părţi, situaţiile în care consumatorul nu datorează comisionul agenţiei imobiliare, drepturile şi obligaţiile părţilor, situaţiile de forţă majoră.
Noile prevederi au fost elaborate în urma mai multor sesizări din partea consumatorilor privind neregulile în relaţiile dintre agenţiile imobiliare şi clienţi, precizează ANPC.