Cei prezenţi au putut face fotografii cu militarii şi chiar cu ministrul Apărării, au putut admira vehicule blindate VAMTAC şi Piranha, aparatură militară specifică tuturor categoriilor de forţe şi au plecat acasă cu o gamă largă de broşuri, pliante, dar şi şepci, brăţări şi calendare inscripţionate cu sloganul armatei "Forţă. Profesionalism. Respect".
Punct de atracţie pentru copii, care au escaladat în număr mare blindatele expuse în faţa Ateneului, MIL FEST le-a oferit celor interesaţi ocazia de a se înscrie la Biroul de informare şi recrutare într-un tabel special. În primele 2-3 ore de la deschiderea evenimentului, 90 de tineri se arătaseră interesaţi de posibilitatea unei cariere în domeniul militar, iar 19 se înscriseseră deja pe liste urmând să fie contactaţi pentru a fi direcţionaţi către birourile de recrutare din teritoriu.
"Totul e să-ţi doreşti. De restul ne ocupăm noi", promite ghidul de orientare profesională oferit de reprezentanţii Apărării, care menţionează, printre "beneficiile" carierei militare "un salariu lunar care asigură un trai decent". Această remuneraţie este însă mult sub ceea ce aşteaptă mulţi dintre tinerii care au venit, duminică, la MIL FEST ca să studieze oferta MAp.
Potrivit unor oficiali MAp, salariul de pornire este de 1.130 RON pentru soldaţi şi 1.228 pentru caporali, sumă la care se adaugă sporuri în funcţie de specialitate şi vechime. Salariul unui subofiţer ajunge până la maximum 1.500 de RON, iar un tânăr locotenent are un salariu de bază în jur de 1.800 RON. Locuri sunt însă destule.
"În ceea ce priveşte angajarea, avem pentru anul 2009 un număr de 50.000 de funcţii care trebuie încadrate pentru soldaţi şi gradaţi pe bază de voluntariat", a spus reprezentantul standului de informare şi recrutare, precizând că trebuie să fie tineri cu vârsta între 18 şi 26 de ani şi cu studii de nivel minim şcoala de arte şi meserii.
Un tânăr care doreşte să se angajeze în Armată poate veni, duminică, la MIL FEST. I se face la faţa locului "o consiliere", după care este trimis la un birou de informare-recrutare. Urmează o nouă consiliere pentru a se stabili specializarea şi unitatea la care persoana doreşte să se încadreze şi se formează dosarul de încadrare. Cea de-a doua etapă este cea de selecţie, care constă în testare psihică şi pregătire fizică. Cea de-a treia etapă este cea de pregătire propriu-zisă şi este formată din două module: un modul de pregătire generală, pe o perioadă de două luni de zile şi alte două luni de specializare în funcţie de opţiunea fiecărui voluntar.
Pe durata pregătirii, cazarea, echiparea, masa şi transportul sunt gratuite, iar la final locul de muncă este garantat. "După ce a urmat modulul de specializare, se prezintă în unitatea pentru care au optat şi acolo încheie un contract de patru ani", a spus reprezentantul Biroului de informare şi recrutare.
Pentru cei cu studii superioare şi vârsta până în 30 de ani, MAp oferă "o filieră indirectă". "Noi luăm în calcul că ei au deja o pregătire superioară, numai că la noi vor urma două module de pregătire, generală şi de specializare", a spus reprezentantul MAp.
Printre cei care şi-au prezentat oferta la MIL FEST figurează şi Academia Forţelor Aeriene din Braşov. Academia oferă pregătire pentru specialităţile: naviganţi - piloţi militari; controlori de trafic aerian; meteorologi.
De asemenea, Academia formează ofiţeri la armele sol-aer, artilerie şi în radiolocaţie. Pentru 2009-2010, SMFA a propus la piloţi militari 30 de locuri, la controlori detrafic aerian 25-30 de locuri, iar la artilerie şi rachetă sol-aer 15 locuri.
Anul acesta au fost în total 55 de locuri, dintre care 15 la categoria piloţi militari. Circa 40 la sută din locuri sunt ocupate de femei.