În acest sens, ARONSA - Asociaţia Furnizorilor de Conţinut din industria de telecomunicaţii a lansat un avertisment adresat tututor proprietarilor de site-uri şi bloguri care utilizează muzică pe internet. Demersul asociaţiei se referă la negocierile pentru stabilirea metodologiilor privind comunicarea publică a operelor muzicale prin Internet, aflate în dezbatere în cadrul comisiilor de negociere la ORDA - Oficiul Român pentru Drepturi de Autor, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.
Reprezentanţii asociaţiei susţin că "intrarea în vigoare a acestora la datele propuse, de 29 octombrie şi 14 noiembrie, ar însemna schimbarea viitorului utilizării conţinutului muzical în online-ul autohton".
Potrivit noilor metodologii aflate în negociere, proprietarii de site-uri sau bloguri comerciale (care au reclamă) ar putea plăti, lunar, sume de până la 2.000 de lei pentru folosirea de muzică. Sumele de bani ar trebui plătite către organismul de gestiune colectivă UCMR-ADA (Uniunea compozitorilor şi muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de Autor).
"Efectele noilor metodologii care ar putea sa intre in vigoare de luna viitoare vor fi devastatoare asupra majorităţii site-urilor sau blogurilor care utilizează muzica", susţin reprezentanţii ARONSA. "Spre exemplificare, daca în acest moment utilizarea pe internet a operei muzicale cu titlu gratuit (ascultare fără perceperea vreunui cost) era «taxată» cu 300 RON pe an, prin noile Metodologii se urmăreşte o majorare în medie de 15 ori pentru muzica de fundal şi 120 de ori pentru melodiile/clipurile postate pe site/blog cu link preluat dintr-un site UGC; acestea reprezentând doar remuneraţiile solicitate pentru drepturi de autor, urmând să avem de plătit suplimentar şi remuneraţiile pentru drepturile conexe (producătorii de fonograme şi artiştii interpreţi)", spune ARONSA.
Pe de altă parte, pentru un site sau blog nou lansat care doreşte să utilizeze muzica pe internet şi care intenţionează să promoveze orice fel de produse sau servicii comerciale sau profesionale, fie să afişeze bannere, proprietarul lui va trebui să plătească 1.000 lei pe lună cu titlu de «remuneraţie drept de autor», se spune în avertismentul public lansat de Asociaţiei.
În plus, dacă o melodie prezentată pe un site comercial este accesată de peste 5 milioane de ori, proprietarul site-ului respectiv trebuie să plătească UCMR-ADA o sumă care poate ajunge până la 2.000 de lei.
Pe de altă parte, avocatul UCMR-ADA, Alexandru Roată, spune că nivelul remuneraţiilor trebuie să fie în conformitate cu nivelul plătit pentru utilizarea de opere muzicale în Uniunea Europeană. "Metodologia este în concordanţă cu practicile europene. Ne obligă legea să avem un nivel al remuneraţiilor similar cu cel practicat la nivelul Uniunii Europene", a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Roată.
Pe de altă parte, proprietarii de site-uri şi bloguri comerciale trebuie să plătească alte remuneraţii pentru drepturi conexe CREDIDAM şi UPFR.
Potrivit unui alt proiect de metodologie, iniţiat de CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi) şi UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România), proprietarii de site-uri şi bloguri comerciale trebuie să plătească alte două remuneraţii. "Este prima negociere care se face pentru domeniul drepturilor conexe. În momentul de faţă nu se plăteşte nimic. Cei care folosesc muzică trebuie să plătească, este un principiu corect, dar nu vrem să afectăm businessul celor care deţin astfel de site-uri", a declarat pentru MEDIAFAX Ştefan Gheorghiu, director general al CREDIDAM.
El a spus că nivelul remuneraţiei minimale care trebuie plătită de proprietarii de site-uri şi bloguri comerciale solicitat de CRDIDAM şi UPFR este de câte 5.000 de lei/an.
Pe de altă parte, Asociaţia Furnizorilor de Conţinut din industria de telecomunicaţii, care susţine că a fost exclusă de ORDA de la negocierea Metodologiilor, la cererea organismelor de gestiune colectivă, solicită rediscutarea acestor proiecte de metodologii.
"Noi dorim rediscutarea acestui proiect aflat în dezbatere în cadrul comisiilor de negociere stabilite de Oficiul Român pentru Drepturi de Autor şi găsirea unor condiţii echitabile pentru toată lumea", a spus Dan Vîrtopeanu, membru fondator al ARONSA.
Reprezentanţii Asociaţiei susţin că un demers similar de majorare a remuneraţiilor pentru drepturi de autor a fost încercat recent în SUA, reprezentanţii autorilor solicitând creşterea remuneraţiilor pentru muzica descărcată cu 66%. "Acest demers a fost respins la începutul acestei luni chiar de către Autoritatea americană de reglementare pe baza argumentelor prezentate de companiile din domeniu, precum Apple, conform cărora această creştere ar duce la faliment şi implicit la suspendarea acestui tip de activitate", se arată în comunicatul Asociaţiei.
Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei, în comisiile de negociere stabilite de ORDA care stabilesc condiţiile de utilizare a operelor muzicale pe internet au fost selectate organismele de gestiune colectivă din domeniul muzical, UCMR-ADA (Uniunea compozitorilor şi muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de autor), UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România) şi CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi), pe de o parte si reprezentanţi ai utilizatorilor pe de altă parte.
Metodologiile sunt acele acte normative cu caracter general obligatoriu (aşa numită legislaţie secundară) care stabilesc modul în care se calculează remuneraţiile datorate titularilor de drepturi pentru un anumit tip de utilizare a operelor protejate de copyright.