Propunerea legislativă privind regimul plajelor, iniţiată de trei deputaţi PSD, a fost adoptat cu 167 de voturi "pentru", 48 "împotrivă" şi cinci abţineri, voturile contra aparţinând deputaţilor PDL, iar iniţiativa prin care se modifică OUG 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere a fost adoptat cu 223 de voturi "pentru", 2 voturi "contra" şi două abţineri.
După exprimarea votului final, deputatul PSD Eduard Martin le-a mulţumit deputaţilor pentru votul favorabil Legii plajelor, în numele judeţului Constanţa. "Acest proiect de lege este foarte important pentru turismul de la Marea Neagră. Vă mulţumesc mult!", a spus deputatul social-democrat.
La rândul său, deputatul PSD Alexandru Mazăre a mulţumit pentru votul dat în favoarea modificrăii OUG privind gospodărirea integrată a zonei costiere, menţionând că judeţul Constanţa ar fi putut beneficia de şoseaua de coastă încă de acum patru ani.
"Vreau să ştiţi că puteam avea de patru ani de zile această şosea de coastă care ne punea în rând cu lumea civilizată. Orice oraş maritim are o astfel de şosea care îţi asigură practic deschiderea către zona litorală. Oricum, mai bine mai târziu decât niciodată. Există bani europeni, 15 milioane de euro sunt fondurile structurale prinse pentru acest proiect. Prin votul de astăzi nu mai avem altceva de făcut decât să ne apucăm de treabă", a spus Mazăre.
Deputatul PDL Valeriu Tabără a confirmat că democrat-liberalii au votat împotrivă, menţionând că cele două iniţiative legislative, aşa cum se prezintă "nu vor rezolva problemele de la mare".
"Ştiţi sigur că o problemă legată de drumul costier este legată de ceea ce înseamnă situaţia malurilor de la Marea Neagră şi a plajelor. În al doile rând să nu creadă cineva că va funcţiona o asemenea lege în care cineva se va duce să-şi facă vile pe plajă şi va închiria şi va lua plaja tuturor. Din păcate, cred că sunt multe lucruri care trebuiau făcute într-o concordanţă şi într-o colaborare cu ministerul, să găsească acele soluţii care să aducă şi fonduri eruopene, dar şi să răspundă nevoilor pentru ceea ce înseamnă litoralul românesc", a spus Tabără.
La rândul său, deputatul PRM Marcu Tudor a afirmat că cele două legi "nu termină problemele din litoral", dar că PRM a analizat iniţiativele şi a ajuns la concluzia că părţile pozitive sunt mai multe decât cele negative şi au votat legile.
Proiectul prevede că terenurile intravilane aflate în proprietatea Regiei Naţionale Apele Române vor trece în administrarea consiliilor locale, iar plajele din extravilan, în administrarea consiliilor judeţene, potrivit deputatului PSD Alexandru Mazăre, unul dintre iniţiatorii actului legislativ.
Ministerul Mediului, prin Apele Române, va deţine în continuare terenurile luate în administrare de autorităţile locale, jumătate din sumele obţinute prin concesionarea plajelor urmând să revină Regiei, iar cealaltă jumătate, administraţiei locale.
Iniţiatorii proiectului susţin că legea va împiedica o serie de firme cu alt domeniu de activitate decât turismul să ia în concesiune plajele de pe litoralul românesc.
"În momentul de faţă, plajele sunt administrate de operatori privaţi, care n-au nicio legătură cu turismul. Ca să vă dau un exemplu, la Constanţa, este o firmă de fier vechi, alta de ţigări şi alta care se ocupă de mai ştiu eu ce. Aceşti trei operatori au toată plaja din Mamaia. Ei au subînchiriat-o către mai mulţi operatori, adevăraţii agenţi de turism, la preţuri astronomice. Noi vrem ca plaja să revină operatorului din turism. Ai hotel pe plajă, exploatezi şi plaja din faţa hotelului ", a apreciat, în expunerea de motive, deputatul Alexandru Mazăre.
Comisia juridică a Camerei Deputaţilor a avizat, pe 10 septembrie, pentru a doua oară, proiectul de lege privind regimul juridic al falezelor şi plajelor Mării Negre. Actul normativ a fost respins de Senat în data de 27 noiemnbrie 2007.
Actul normativ de modificare a OUG 202 prevede construirea unui drum costier, modificând prevederea că "autorizarea de construire de noi şosele în banda litorală, de 50-150 de metri, paralelă cu linia ţărmului sau în zonele protejate, este interzisă".
Iniţiatorii, trei deputaţi PSD, la care au fost cooptaţi mai mulţi deputaţi PNL, PDL, PRM şi PC, au adăugat un text potrivit căruia este exceptată de la această prevedere "construirea unui drum de-a lungul falezei de nord a municipiului Constanţa, între staţiunea Mamaia şi Centrul istoric al municipiului Constanţa cu avizul comitetului Naţional al Zonei Costiere".