Demnitarul a mai spus că Guvernul trebuie să facă eforturi pentru ca şi spitalele din România să fie acreditate.
"Orirum, aprobarea de către Executiv a înfiinţării Comisiei de Acreditare a Spitalelor reprezintă un pas înainte pentru ca spitalele din România să ajungă la standarde europene", a adăugat ministrul Sănătăţii.
Spitalele vor fi reacreditate o dată la un interval de cinci ani de către o comisie naţională condusă de un consiliu format din reprezentanţi ai Preşedinţiei, Guvernului, Academiei, Colegiului Medicilor şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, numiţi prin decizie a premierului.
Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor va funcţiona în coordonarea premierului şi va fi condusă de un consiliu, cu un mandat de patru ani, conform unei hotărâri aprobate, joi, de Guvern.
În structura Comisiei vor funcţiona unitatea de standarde şi proceduri de acreditare, unitatea de analiză şi acreditare, corpul de evaluatori - format din specialişti (medici, asistenţi medicali şi alte categorii) şi aparatul administrativ propriu.
Comisia dispune de un număr de 60 posturi, iar regulamentul de ordine interioară este aprobat prin hotărâre a Consiliului de Coordonare, la propunerea directorului general. Personalul din cadrul Comisia va fi salarizat în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.
"Actul normativ prevede că spitalele sunt supuse reacreditării o dată la cinci ani", se arată într-un comunicat al Guvernului.
Pentru obţinerea acreditării, comisia va percepe o taxă al cărei nivel va fi aprobat de membrii comisiei şi avizat de Ministerul Sănătăţii.
Comisia va fi finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei premierului. Veniturile Comisiei vor fi constituite din taxa de acreditare plătită de spitale, contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare, precum şi din publicaţii proprii.
Consiliul de coordonare va aproba categoriile de acreditare a spitalelor, va organiza, în termen de 30 zile de la constituire, concurs pentru ocuparea funcţiei de director general, va aproba, prin hotărâre, acreditarea spitalelor şi normele privind modul de desfăşurare a activităţii comisiei de evaluare, în vederea acreditării, va aviza procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe care le supune acreditării Ministerului Sănătăţii.
Consiliul stabileşte nivelul taxei de acreditare a spitalelor, aprobă constituirea comisie de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital, propune strategii de îmbunătăţire a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti, prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi ministerului de resort, avizează proiectul de buget de venituri şi cheltuieli ale comisiei, aprobă planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori, precum şi planul anual de acreditare a spitalelor.
Unitatea de standarde şi proceduri de acreditare elaborează şi actualizează permanent standardele, procedurile şi metodologia de acreditare a spitalelor, se consultă cu experţi în domeniu în acest proces, organizează şi desfăşoară activitatea de instruire şi pregătire a evaluatorilor spitalelor şi a altor instituţii implicate.
Unitatea de analiză şi acreditare elaborează criteriile de selectare a evaluatorilor şi analizează activitatea acestora la trei ani, acordă certificatul de evaluator persoanelor care îndplinesc criteriile, elaborează un raport final în care propune acordarea categoriei de acreditare pentru fiecare spital evaluat, înaintează directorului general şi propune spre aprobare Consiliului de Coordonare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei de acreditare, propune categoria de acreditare pentru fiecare spital evaluat.
Comisia de evaluare în vederea acreditării analizează modul în care spitalul respectă standardele de calitate stabilite, organizează baza de date privind procesul de acreditare, asigură consiliere conducerii spitalului evaluat privind măsurile de îmbunătăţire a calităţii serviciilor, prezintă conducerii spitalului rezultatele evaluării în vederea clarificării unor concordanţe şi prezintă raportul de evaluare către unitatea de analiză şi acreditare.
Componenţa comisiei de evaluare în vederea acreditării este dată publicităţii şi se transmite spitalului ce urmează a fi evaluat, cu cel puţin 14 zile înaintea evaluării.