Potrivit studiului Discovery Species, proiect de cercetare realizat pentru Discovery Networks EMEA de către companiile specializate Sense şi Holden Pearmain, există patru tipologii în care pot fi încadraţi tinerii bărbaţi europeni.
Astfel, "bărbatul tradiţionalist, tată de familie" este tipul care reprezintă în medie 26% dintre participanţii la studiu. Aceşti bărbaţi au o viziune conservatoare asupra rolului pe care îl joacă în familie şi societate. În medie, 26% dintre participanţii la studiu se înscriu în această tipologie a bărbatului familist, cel mai reprezentativ segment fiind identificat în România (72%).
O altă categorie de bărbaţi este reprezentată de bărbatul modern, interesat de toate, care are o viziune modernă asupra rolului sexelor şi care este capabil să administreze numeroase angajamente. În cadrul studiului, s-a stabilit că 34% dintre respondenţi fac parte din acest segment. Pe plan european, cei mai mulţi "bărbaţi moderni, interesaţi de toate" trăiesc în Suedia (57%) şi Franţa (42%), în România numai 12% dintre reprezentanţii sexului masculin încadrându-se în această categorie.
Egocentricii sunt a treia categorie de bărbaţi identificată în cadrul studiului Discovery Species, aceştia reprezentând, în medie, 26% din totalul celor intervievaţi. Ei pun mai presus de toate relaţiile în care este implicat şi acordă mai puţină atenţie familiei. Aproape jumătate dintre germani (48%) se înscriu în această categorie, fiind secondaţi de olandezi (43%). În România, doar 5% dintre bărbaţi se încadrează în segmentul egocentricilor.
Circa 14% din bărbaţii europeni cu vârste de 25-39 de ani se înscriu în categoria bărbaţilor neimplicaţi, concentraţi pe nevoile lor. Aceştia trăiesc conform principiului "carpe diem" şi nu vor să îşi asume angajamente serioase. În ceea ce-i priveşte pe bărbaţii români, numai 11% fac parte din acest segment.
Studiul, realizat cu ajutorul a 12.000 de bărbaţi, dintre care 1.083 de români, din 15 ţări europene, relevă faptul că bărbaţii tineri întârzie să se maturizeze şi restabilesc pietrele de hotar ale vârstei adulte, trecând cu mult peste vârsta de 30 de ani înainte de a-şi lua o casă sau de a face un copil.
Atunci când totuşi se căsătoresc şi au copii, bărbaţii tineri din România nu cred în egalitate când vine vorba de creşterea copiilor, 46% considerând că este mai important ca taţii să ofere "sprijin emoţional decât financiar" şi 44% că un bărbat poate creşte un copil la fel de bine ca o femeie. Ei se află în topul trei al tuturor ţărilor europene în ceea ce priveşte importanţa egalităţii într-o relaţie, 82% fiind de părere că este un element esenţial.
De asemnea, românii tineri se află în top şi atunci când este vorba de importanţa de a fi considerat expert într-un anumit domeniu de activitate, peste 62% dintre ei dorind să fie văzuţi ca nişte persoane bine informate, care dispun de cunoştinţe specializate.
Pe de altă parte, studiul mai relevă că bărbaţii din Europa de Vest şi de Sud sunt mai obişnuiţi cu rutina de îngrijire, deşi, în general, mulţi bărbaţi consideră că îngrijirea sănătăţii este o chestiune pentru femei.
"Este fascinant să vezi măsura în care egalitatea sexelor a făcut ca masculinitatea modernă să fie atât de complexă. Există o presiune tot mai mare asupra tinerilor bărbaţi din partea familiei şi a mediului de lucru, şi cel mai important din partea propriilor persoane, pentru a găsi rolul cu care ei şi societatea se simt confortabil", a declarat Maurizio Vitale, vicepreşedinte al departamentului de Marketing şi comunicare al Discovey Networks EMEA.