Ford a preluat anul trecut 72,4% din acţiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Contractul de privatizare a fost analizat de Comisia Europeană (CE), care a solicitat României să recupereze un ajutor de stat ilegal în valoare de 27 milioane de euro.
Ajutorul de stat de 143 milioane de euro, prevăzut a fi acordat de MEF pentru investiţiile Ford în valoare totală de 675 milioane de euro, a fost autorizat, în luna aprilie, de către CE. Proiectele de investiţii vizează extinderea, modernizarea şi renovarea a două uzine existente, achiziţionate de Ford pentru producţia de vehicule şi, respectiv, de motoare.
Conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă, iniţiat de MEF, Ford trebuie să realizeze anul viitor investiţii de 172 milioane de euro la uzina de autovehicule şi de cinci milioane de euro la uzina de motoare.
În 2010, Ford va trebuie să aloce pentru producţia de autovehicule 72 milioane de euro, fondurile prevăzute pentru 2011 fiind de 50 milioane de euro, iar în 2012 de 50 milioane de euro, astfel încât investiţia totală în uzina de vehicule să ajungă la 494 milioane de euro, din care 435 milioane să reprezinte cheltuieli eligibile. CE a avizat acordarea unui ajutor de stat din partea României de 94,45 milioane de euro pentru acest program de investiţii.
În ceea ce priveşte, uzina de motoare, investiţiile Ford vor fi începute în 2009 (cinci milioane de euro) şi continuă cu 28 milioane de euro în 2010, 100 milioane de euro în 2011, respectiv 48 milioane euro în ultimul an prevăzut pentru finalizarea lucrărilor. Suma totală pentru investiţia în producţia de motoare trebuie să ajungă la 181 milioane de euro, 165 reprezentând cheltuieli eligibile. În funcţia de cheltuielile efecutuate, statul român poate acorda Ford un ajutor de stat de maxim 48,55 milioane de euro.
"În primii cinci ani, noile motoare produse la uzina Ford din Craiova vor fi folosite exclusiv în interiorul grupului Ford", se arată în proiectul de act normativ.
Ford a anunţat, în luna aprilie, că proiectele, care urmează să fie implementate progresiv, includ automatizarea unor linii de producţie existente în secţia presaj, retehnologizarea şi modernizarea secţiei caroserii, modernizarea şi extinderea capacităţii şi flexibilităţii secţiei vopsitorie.
Preşedintele Ford Europa, John Fleming, a anunţat, în urmă cu cinci zile, că la uzina Ford de la Craiova va fi produs, începând din 2010, un autoturism de clasă mică, iar în 2011-2012 va fi lansat un vehicul comercial de capacitate medie.
Compania Ford a invitat în România 40 dintre cei mai importanţi furnizori din industria auto. Furnizorii nu vor fi aleşi numai după criteriul costurilor, ci şi în funcţie de performanţă. Printre firmele invitate de Ford figurează Faurecia (Franţa), Trelleborg Automotive (Suedia) şi Amtek Group (India).