Aceasta a spus că s-a ajuns la această decizie "întrucât rezultatele la bacalaureat au dovedit că importantă este securitatea examenului şi conştiinţa celor implicaţi".
Suciu a explicat că promovabilitatea la examenul de bacalaureat din 2008 a fost similară cu cea din anii trecuţi, ceea ce dovedeşte că rezultatele nu au fost influenţate substanţial de postarea subiectelor pe internet, problemele apărute fiind legate de "conştiinţa" participanţilor.
Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, spunea, la finalul lunii iulie, că este dispus să scoată subiectele de la bacalaureat de pe internet, dar are o singură rezervă, cine va spune părinţilor şi elevilor despre modificare, astfel încât va lua o decizie numai după ce se încheie dezbaterea publică pe această temă. Decizia de a posta subiectele la probleme orale ale bacalaureatului pe internet a fost luată în 2006, când au existat scurgeri de informaţii din minister privind aceste subiecte.
Dezbaterea publică s-a încheiat în 31 august, iar luni a fost finalizată metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat din 2009.
Potrivit metodologiei, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar va posta pe site-ul Ministerului Educaţiei structura subiectelor pentru probele scrise şi a biletelor pentru probele orale, precum şi precizările metodologice referitoare la cerinţe şi la modalităţile de evaluare ale acestora la data de 30 noiembrie 2008.
Elementele de noutate din metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat 2009 vizează şi organizarea, de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, a unei sesiuni speciale de bacalaureat, pentru elevii din clasele a XII-a/ a XIII-a, participanţi la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale.
Subiectele pentru examenul de bacalaureat se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice.
Cu excepţia candidatului, pot solicita să vadă lucrarea sau lucrările doar membrii comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv ai municipiului Bucureşti sau ai Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în scopul reevaluării.
Între atribuţiile membrilor comisiilor de bacalaureat este prevăzută, în mod expres, obligaţia preşedintelui comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare de a se asigura că membrii comisiei nu fac publice informaţii cu privire la conţinutul lucrărilor scrise evaluate în cadrul centrului respectiv.
Profesorii evaluatori au ca atribuţie şi asigurarea confidenţialităţii cu privire la conţinutul lucrărilor scrise care le-au fost repartizate spre evaluare, precum şi obligativitatea de a preda telefoanele mobile pe întreaga perioadă de evaluare.
Presa are acces în centrele de examen numai cu avizul preşedintelui comisiei şi însoţit de un membru al comisiei, exclusiv în timpul desfăşurării probelor orale. Pentru realizarea materialelor specifice, jurnaliştii au nevoie de acceptul persoanelor care apar în materiale.
Ministerul Educaţiei a finalizat şi metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009.
Aceasta prevede că elevii vor fi aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase, şi nu pe unitatea şcolară, conform unei listei nominale afişate.
Desfăşurarea evaluării în sesiunile de teze unice din anul şcolar 2008-2009 presupune că fiecare lucrare va fi corectată de doi profesori: unul dintre aceştia este profesorul de specialitate care a predat la clasă (care va corecta lucrările în şcoală), iar celălalt, un profesor evaluator din centrul de evaluare, extern unităţii de învăţământ de la care provine teza.
Durata desfăşurării activităţii de evaluare este de maximum trei zile de şcoală, inclusiv ziua în care s-a susţinut proba, iar în centrele de evaluare, de maximum patru zile de şcoală, a mai spus consilierul personal al ministrului Educaţiei.
De asemenea, lucrările care iniţial au primit note finale cuprinse între 4,50 şi 4, 99, inclusiv notele de 4,50 şi 4,99 sau o notă finală cel puţin egală cu 9,50, vor primi nota definitivă acordată de comisia de contestaţii.
Metodologia prevede că vor fi sancţionate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic care, în perioada acestora, comit fapte cu caracter infracţional şi vor fi sancţionaţi şi profesorii care corectează neglijent lucrările, înregistrând diferenţe mai mari de 1,5 puncte.
Potrivit consilierului Suciu, au fost introduse articole care se referă la elevii cu cerinţe educative speciale, respectiv la adaptarea procedurilor de susţinere a tezelor, pentru egalizarea şanselor.
Programul fiecărei unităţi de învăţământ în care se susţin teze cu subiect unic este stabilit de conducerea unităţii respective pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic. Pentru elevii de la clasele cu frecvenţă redusă se aplică acelaşi calendar de desfăşurare a tezelor.
De asemenea, colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale sau băneşti sunt interzise.
Fiecare membru al comisiei va da o declaraţie în care precizează că îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi că a luat la cunoştinţă măsurile disciplinare care se pot lua împotriva sa în cazul în care se constată nereguli. Aceste măsuri pot merge până la excluderea din învăţământ, a mai spus Suciu.