Organizaţiile profesionale din domeniul agroalimentar care vor să obţină fonduri UE pentru promovarea produselor pe piaţa comunitară trebuie să depună spre aprobare, la Ministerul Agriculturii, un program cu acţiunile de informare şi promovare, până la 30 noiembrie.
Dacă va fi selectat, programul va fi transmis ulterior Comisiei Europene, care va decide îl dacă finanţează sau nu.
Acţiunile de promovare pot viza, de exemplu, evidenţierea calităţii produselor comunitare, agricultura ecologică sau informarea despre sistemul european de protecţie a specialităţilor tradiţionale. Totodată, acestea se pot referi la riscurile consumului necontrolat de alcool.
Alte activităţi eligibile la finanţare sunt participarea la evenimente, târguri şi expoziţii de importanţă naţională sau europeană, în special prin standuri care să pună în valoare imaginea produselor comunitare.
Printre produsele eligibile se numără fructele şi legumele, uleiul, laptele şi produsele din lapte, carnea, mierea şi vinul.
"Acţiunile de informare şi promovare au drept obiect produsele agricole şi metodele lor de producţie, precum şi produsele alimentare pe bază de produse agricole, fără să fie orientate în funcţie de anumite mărci comerciale şi fără să încurajeze consumul unui produs datorită originii specifice a acestuia. Originea produsului care face obiectul acţiunilor poate fi însă indicată atunci când aceasta reprezintă o denumire conferită în temeiul legislaţiei comunitare", se arată într-un anunţ al Ministerul Agriculturii.
Propunerile de programe trebuie să conţină elemente precum o analiză a pieţei, obiective scontate, motivele care fac necesar programul de promovare, eventuale beneficii la nivel comunitar.
Finanţarea UE este de 50%, restul costurilor revenind statului membru şi organizaţiilor profesionale şi interprofesionale (organizaţiile trebuie să contribuie cu cel puţin 20%). Beneficiarele fondurilor sunt organizaţiile profesionale sau interprofesionale reprezentative pentru sectorul respectiv.
Uniunea Europeană finanţează anual programe de promovare a produselor agricole şi alimentare pe piaţa UE şi în state extra-comunitare. Programele sunt depuse mai întâi în statele membre, până la 31 martie (pentru promovarea în state terţe), respectiv 30 noiembrie (pentru promovare pe piaţa comunitară), iar apoi sunt supuse aprobării Comisiei.
Facilitatea de finanţare este accesibilă tuturor statelor membre. Deşi a aderat la UE în 2007, România nu accesat anul trecut fonduri prin acest program, întrucât legislaţia necesară a fost elaborată abia în acest an.
Pentru componenta de promovare în state terţe termenul de depunere a programelor, 31 martie, a expirat deja, finanţarea UE urmând să fie disponibilă de anul viitor.