Fondurile alocate în acest an de stat pentru lucrările de construcţie la autostrada Braşov-Cluj-Borş au fost suplimentate cu 400 milioane de lei (aproximativ 112 milioane euro), la a doua rectificare bugetară decisă, săptămâna trecută, de către Executiv.
Ordonanţa privind rectificarea bugetară include un articol distinct care prevede "repartizarea sumei de 400 milioane lei din creditele bugetare reţinute din prevederile aprobate pe 2008 Ministerului Transporturilor, conform Legii 500/2002, pentru finanţarea obiectivului de investiţii «Autostrada Braşov-Cluj-Borş»".
Conform Legii 500/2002, ordonatorii principali de credite reţin 10% din creditele bugetare înainte de repartizarea acestora, pentru asigurarea unei execuţii bugetare prudente. Sumele reţinute în proporţie de 10% sunt distribuite în al doilea semestru al anului, după ce Guvernul analizează execuţia bugetară pe primul semestru.
Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a anunţat, în urmă cu două săptămâni, că a solicitat suplimentarea bugetului instituţiei cu o sumă reprezentând echivalentul a 600 milioane euro, prin a doua rectificare bugetară din acest an, pentru mai multe proiecte din domeniul rutier şi feroviar.
Surse din minister au declarat atunci agenţiei MEDIAFAX că 400 milioane lei din această sumă obţinută vor fi alocate pentru construcţia Autostrăzii Transilvania.
La sfârşitul lunii februarie, fostul director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că bugetul pe 2008 pentru autostrada Braşov-Borş a fost deja epuizat, iar lucrările ar putea fi stopate în aceste condiţii.
Ulterior, în luna iunie, ministrul Ludovic Orban anunţa că Guvernul va aloca, la rectificarea bugetară, 200 milioane euro pentru această investiţie.
Directorul de comunicare al CNADNR, Ştefan Szobotka, declara, la 12 mai, că, până în luna noiembrie a acestui an, vor fi daţi în folosinţă primii 35 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul Turda-Gilău din judeţul Cluj.
El arăta că Bechtel, constructorul autostrăzii, a primit un avans de 132 de milioane de euro la începutul anului, reprezentând circa 30% din valoarea totală a lucrărilor programate pentru acest an, şi că va încasa şi plăţi restante de 92 milioane euro pentru lucrările de execuţie aferente perioadei decembrie 2007-aprilie 2008.
Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.
Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Anul trecut, Bechtel a cheltuit 185 de milioane de euro, faţă de 120 de milioane de euro prevăzuţi iniţial, pentru lucrări la cele două tronsoane, respectiv Câmpia Turzii-Gilău (52 de kilometri) şi Suplacu de Barcãu-Borş (64 de kilometri).