MEF a elaborat un nou proiect de lege privind rambursarea a 400.000 dolari reprezentând rata pentru 2008 aferentă unui credit acordat de SUA Guvernului Stolojan în 1992 pentru cumpărarea de bumbac, după ce Parlamentul a respins în primăvară un proiect similar, care prevedea plata a 830.000 dolari.
Camera Deputaţilor a respins, în luna martie, un proiect de lege prin care Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) era abilitat să achite Guvernului SUA, din bugetul de stat, o sumă de 830.000 de dolari reprezentând rate de capital, dobânzi şi alte cheltuieli externe aferente perioadei 2005-2007.
Creditul a fost acordat de SUA în anul 1992 pe o perioadă de 30 de ani, având o valoare de 10 milioane de dolari. Împrumutul a fost contractat de Guvernul român, condus la acea dată de Theodor Stolojan, pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA, iar pentru realizarea importului au fost desemnaţi, prin licitaţie, cinci operatori economici, respectiv Românoexport, Tricorom, Textilcotton, Impex Overseas Corp şi Tuvic Impex. Cele cinci firme au plătit dobânzile la creditele contractante doar până în 1998.
Noul proiect de lege prevede ca MEF să achite, de la bugetul de stat, o cotă parte a creditului acordat de Guvernul SUA în valoare de 400.000 de dolari, din care 250.942 dolari reprezintă rata de capital pentru anul 2008, suma de 112.924 de dolari dobânzi şi comisioane, iar restul de 36.133 dolari alte cheltuieli externe, au declarat pentru MEDIAFAX surse din Ministerul Economiei.
Potrivit acestora, prin proiectul de lege, MEF va fi abilitat să depună toate diligenţele pentru a recupera creanţele de la debitori, adică de la cele cinci firme, sume care apoi vor fi vărsate la bugetul de stat.
Conform surselor, cele cinci firme au plătit, în perioada 1993-1998, peste 1,13 milioane de dolari din creditul acordat de Guvernul SUA, iar începând cu anul 1999 plăţile au fost realizate de Ministerul Economiei.
În perioada 1999-2005, autorităţile au realizat, prin Legile 588/2001, 5436/2004, respectiv 125/2006, plăţi în valore totală de 2,94 milioane dolari pentru acoperirea ratelor şi dobânzilor creditului contractat.
În 2009, suma totală a datoriei publice aferentă acestui credit se ridică la 356.338 de dolari.
Sursele citate nu au menţionat dacă până în prezent a fost achitată suma de 830.000 dolari, care a fost respinsă în martie de Parlament.
La o zi după ce parlamentarii au respins proiectul de lege, preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, le-a transmis ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, şi preşedintelui Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, să recupereze datoria publică externă cauzată de cele cinci companii girate de Guvernul condus de Stolojan.
"Parlamentul s-a văzut nevoit să decidă asupra unei situaţii extrem de sensibile: să legifereze o ilegalitate a firmelor patronate de către Guvernul Stolojan sau să pună în pericol cuvântul României, ca partener economic de încredere al Statelor Unite. În ambele cazuri, singurii perdanţi din această situaţie generată de incapacitatea fostului premier Stolojan sunt cetăţenii României, care se văd nevoiţi să plătească din buzunar o altă datorie marca Theodor Stolojan", susţinea Bogdean Olteanu, într-un comunicat al Camerei Deputaţilor, din luna martie.
Totodată, Partidul Naţional Liberal (PNL) a anunţat, în luna martie, că va solicita Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României să stabilească vinovaţii pentru neplata ratelor pentru creditul de 10 milioane de dolari.
În replică, prim-vicepreşedintele Partidului Democrat-Liberal, Theodor Stolojan, a declarat, la acea dată, că atacurile PNL privind creditul guvernamental din SUA, contractat când era prim-ministru, denotă un politicianism de o demagogie greu de explicat şi a susţinut că guvernele care i-au urmat sunt responsabile pentru nerambursarea datoriei.
"A fost un credit guvernamental pentru a ajuta industria românească din domeniu şi România are obligaţia să ramburseze acest împrumut. Singurul semn de întrebare pe care îl am eu este următorul. În momentul în care au fost privatizate acele fabrici care au folosit bumbacul, statul român trebuia să recupereze resursele pentru rambursarea creditului. Dacă nu a făcut-o, rău au făcut", a declarat, la acea dată, Stolojan.
La finele lunii martie, AVAS a transmis MEDIAFAX că instituţia a fost abilitată să recupereze creanţele de la firmele Românoexport şi Tricorom, întrucât cei doi debitori aveau încheiate contracte de cesiune cu Bancorex şi BCR.
"Valoarea nominală a creanţei preluate de la Românoexport, în valoare de 55,46 milioane lei, a fost consolidată la o sumă de 35,3 milioane dolari, până în luna martie AVAS reuşind să recupereze integral această sumă", potrivit datelor instituţiei transmise MEDIAFAX.
În ceea ce priveşte Tricorom, AVAS arată că a preluat de la Bancorex o creanţă bancară neperformantă cu o valoare de 1,84 milioane lei, consolidată la 1,15 milioane dolari, din care a recuperat 250.778 de dolari.
Suma a fost recuperată prin valorificarea clădirilor şi a terenului din patrimoniul societăţii, prin organizarea a şase licitaţii, rămânând nevândut un stoc de textile fără desfacere.
Ulterior vânzării activelor, societatea a solicitat Tribunalului Bucureşti, în anul 2003, deschiderea procedurii de faliment.
De recuperarea creanţelor de la Textilcotton, Impex Overseas Corp şi Tuvic Impex se ocupă MEF, care a acţionat în justiţie cele trei firme.
Conform notei de fundamentare a proiectului de lege, titlurile executorii care vor fi pronunţate în contradictoriu cu MEF în litigiile privind recuperarea contravalorii în lei a obligaţiilor financiare, de la importatori, se pun în executare de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.