Societatea Academică din România (SAR) solicită ministrului Educaţiei, Cristian Adomniţei, în numele Coaliţiei pentru Universităţi Curate, să organizeze o dezbatere publică cu actorii din sistem, partenerii sociali şi organizaţiile independente, pentru rezolvarea problemelor de la bacalaureat.
SAR consideră că organizarea unei dezbateri deschise pe tema examenului de bacalaureat din acest ar fi necesară pentru a stabili cauzele disfuncţiilor semnalate la sesiunea tocmai încheiată şi pentru a identifica, împreună, posibile soluţii.
"Asistăm zilele acestea la un scandal major în sistemul public de educaţie, legat de posibila fraudare, pe scară largă, a examenului de bacalaureat. Sancţiunile punctuale şi anchetele procuraturii pot face lumină doar într-un mic număr din cazurile despre care opinia publică a aflat. Dincolo de acestea, societatea românească trebuie să discute acum deschis, fără teamă şi false orgolii, ce este de făcut pentru a îndrepta lucrurile", se arată într-un comunicat de joi al SAR.
SAR consideră că educaţia, ca şi alte sectoare, tolerează în prezent o mare divergenţă între regulile puse pe hârtie şi ceea ce se întâmplă în practică, între obiectivele trasate prin politici naţionale şi impactul social real al acestora.
"Scorurile PISA ne plasează la coada clasamentului UE în ce priveşte abilităţile elevului mediu de 15 ani la citire, matematică şi ştiinţe, în vreme ce noi continuăm să ne mândrim cu o mână de olimpici. Este momentul să nu mai ascundem problemele sub preş şi să stopăm presiunea socială formidabilă pentru a da tuturor acestor tineri diplome de bacalaureat nemeritate, pentru că nu aceasta este calea pentru a atinge ţintele Agendei Lisabona şi de a face România mai competitivă", consideră reprezentanţii SAR.
Totodată, SAR crede că există semne că asemenea episoade se repetă an după an, şi numai întâmplarea face ca acum lucrurile să fie făcute publice mai mult decât în alţi ani.
"Considerăm că ne confruntăm cu o boală cronică. Orice metodă de examinare ar fi folosită la bacalaureat – cea actuală, cu subiecte standard publicate în avans, sau cea veche, cu subiecte stabilite şi evaluate local – problemele rămân, pentru că ele au rădăcini adânci, atât în interiorul sistemului de educaţie, cât şi în afara lui", se mai arată în comunicat.
SAR consideră că oricât de mult ar creşte finanţarea învăţământului, în valoare absolută sau ca procent din PIB, fondurile suplimentare nu vor rezolva problemele existente dacă regulile din sistem creează stimulente pentru fraudare.
(11 iul 2008, 13:37:09