Aproximativ 76 la sută dintre profesorii din ţară susţin revenirea la examenul de admitere organizat în fiecare liceu, pentru că actualul proces de admitere, bazat pe notele de la tezele unice, nu reflectă adevăratul nivel de pregătire a elevilor, potrivit unui studiu realizat de Intuitext.
Cercetarea realizată de Intuitext, la finalul admiterii computerizate la liceu, relevă că 76 la sută dintre cadrele didactice susţin revenirea la examenul de admitere organizat în fiecare liceu. Doar pentru 14 la sută dintre profesori tezele cu subiect unic şi sistemul de admitere prin repartiţie computerizată sunt soluţii viabile.
În opinia profesorilor, absolvenţii de clasa a VIII-a şi părinţii lor sunt la curent cu tipurile de licee existente în România, însă actuala reţea şcolară nu acoperă nevoile de studiu ale elevilor. Peste 54 la sută dintre participanţii la cercetare sunt de părere că oferta educaţională pentru studiile liceale nu este coordonată cu piaţa muncii.
Majoritatea elevilor preferă liceele teoretice (54 la sută), 24 la sută pe cele cu profil tehnologic, iar 20 la sută se îndreaptă spre licee economice. Sub 10 la sută dintre elevi îşi doresc o carieră în învaţământ, optând în acest sens pentru un liceu cu profil pedagogic, şi aproximativ 0,9 la sută se înscriu la licee sportive.
În alegerea tipului de liceu, elevii sunt influenţaţi în cea mai mare parte de familie (peste 75 la sută), în timp ce prietenii, cadrele didactice şi mass media au o influenţă redusă.
Potrivit studiului, 80 la sută dintre profesori consideră că reţeaua Şcolilor de Arte şi Meserii (SAM) este utilă pentru elevi, în special pentru cei care doresc să-şi găsească o slujbă în domeniu imediat după absolvire. Cu toate acestea, 22 la sută dintre cadrele didactice sunt de părere că elevii care termină SAM au şanse mari să îşi continue studiile, 32 la sută cred că nu vor avea probleme în a-şi găsi o slujbă în domeniul în care s-au pregătit, în timp ce 46 la sută prevăd dificultăţi mari pentru elevii absolvenţi ai şcolilor de arte şi meserii, indiferent că vor să intre imediat pe piaţa munci sau vor să-şi continue studiile.
La studiu au participat 1.200 de profesori din toată ţara, cercetarea fiind realizată online, pe pagina www.didactic.ro, comunitate care numără peste 50.000 de cadre didactice. Studiul face parte dintr-o serie dedicată sistemului educaţional din România.