Ministerele Economiei şi Transporturilor pregătesc, împreună cu furnizorii de electricitate, de stat şi privaţi, eşalonarea datoriilor CFR la plata energiei, în valoare de un miliard de lei, pe o perioadă de un an, au declarat pentru MEDIAFAX surse apropiate discuţiilor.
"Există un document în draft (proiect, n.r.) asupra căruia lucrează juriştii. Este vorba de un acord între filialele de furnizare, Ministerul Economiei şi Finanţelor şi cel al Transporturilor, pentru reeşalonare (a datoriilor CFR, n.r.) pe 12 luni", au spus sursele citate.
Datoriile totale ale CFR către furnizorii de energie, de stat şi privaţi, se ridică la un miliard de lei. Circa o treime din sumă, respectiv 309 milioane lei, este datorată companiei de stat Electrica.
Reprezentanţii distribuitorului şi furnizorului de energie Electrica au confimat existenţa discuţiilor privind eşalonarea datoriilor CFR, dar au afirmat că nu se aşteaptă ca problema să fie soluţionată în viitorul apropiat.
"Nu ne aşteptăm la soluţionări imediate. Problema datoriilor CFR către Electrica este una pur comercială, între două companii, dar este viciată de reglementări. Cu cât se aşteaptă mai mult, cu atât problema se va rezolva mai greu. O soluţie este schimbarea legislaţiei primare şi secundare sau reeşalonarea datoriilor. Primul pas ar fi să îşi plătească datoriile curente, pentru ca datoria istorică să nu crească", a declarat agenţiei MEDIAFAX directorul de furnizare al Electrica, Ioan Silvaş.
CFR are datorii restante şi la CEZ Oltenia, de 170 de milioane lei, iar subsidiarele Enel din Dobrogea şi Banat au creanţe restante de 90 milioane euro.
"Am subvenţionat până acum CFR, dar asta nu mai poate continua", a spus directorul de afaceri corporatiste al CEZ România, Adrian Borotea.
Potrivit legilaţiei în vigoare, CFR nu poate fi deconectat de la reţea şi nici nu îi poate fi reziliat contractul, fiind considerat consumator neîntreruptibil. Reprezentanţii Electrica afirmă că neplata datoriilor este un "abuz" al CFR.
"Nu există nicio reglementare care să oblige CFR să plătească datoriile. CFR este considerată companie de siguranţă naţională, dar şi alimentarea cu energie este la fel. CFR s-a folosit abuziv de statutul său de consumator care nu poate fi deconectat de la reţea. Dacă ar exista ameninţarea deconectării, CFR probabil că nu ar mai trata problema cu atâta lejeritate. Ei ştiu că nu pot fi deconectaţi, este trecut în regulamentul de furnizare. Dacă CFR nu avea această facilitate, de a nu putea fi deconectat, şi-ar fi plătit cu siguranţă datoriile la filialele de furnizare a energiei. Într-o piaţă normală soluţia ar fi rezilierea contractului", a spus Silvaş.
Neplata obligaţiilor contractuale de către CFR poate duce la intrarea în criză de lichiditate a companiilor de furnizare a energiei, atât de stat, cât şi private, şi astfel alimentarea cu energie a clienţilor ar putea fi afectată, întrucât furnizorii pot ajunge în situaţia în care să nu mai poată plăti energia pe care trebuie să o cumpere de la producători sau de pe piaţă.
"Piaţa cere o anumită lichiditate. Deşi orice criză de lichiditate este temporară, noi avem nevoie de garanţii în relaţiile contractuale pe piaţă. De la CFR nu avem nicio garanţie că primim banii pentru energia pe care le-o livrăm. Prezenţa pe piaţă este condiţionată de garanţii. Piaţa nu mai poate suporta comportamente ca ale CFR", a adăugat Silvaş.
Directorul financiar al Electrica, Constantin Chivulescu, a adăugat că unii producători de energie, precum Nuclearelectrica, solicită pentru unele contracte de livrare a energiei plata în avans, iar creanţele neîncasate de furnizor îi reduc lichidităţile şi îl forţează la împrumuturi.
"Nuclearelectrica, de exemplu, ne cere pe unele contracte plata în avans. Pe PCCB energia cumpărată trebuie plătită în 15 zile, pe PZU în şapte zile, iar pe piaţa de echilibrare în zece zile. Electrica are credite angajate de 75 milioane lei pentru a sta în piaţă, din cauza faptului că unii consumatori, precum CFR, nu plătesc", a spus Chivulescu.
Potrivit reprezentanţilor Electrica, datoriile lunare ale CFR se ridică la 20 milioane lei.
"În 12 luni datoria CFR creşte la 240 milioane lei, ceea ce reprezintă circa 16% din cifra de afaceri anuală a celor trei filiale de furnizare ale Electrica, de 1,5 miliarde lei, bani cu care ele îşi finanţează activitatea. CFR a consumat în ultimele cinci luni energie de la Electrica de 93 milioane lei, dar a plătit doar 4-5 milioane lei", a Chivulescu.
CEZ România a debranşat în acest an de la reţeaua de alimentare cu energie electrică mai multe staţii feroviare din judeţele Dolj, Gorj, Olt şi Mehedinţi, pentru neplata facturilor.
CFR a anunţat, anul trecut, că va vinde unele terenuri pentru a-şi asigura fonduri de circa 300 milioane de lei cu care să plătească jumătate din datoriile de la acea dată către furnizorii de energie electrică.