Premierul Călin Popescu Tăriceanu i-a reproşat ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, problemele administrative apărute la plata taxei de poluare şi la restituirea diferenţei faţă de taxa auto, arătând că funcţionarii administraţiilor financiare nu cunosc normele de aplicare.
"Premierul i-a spus ministrului, în şedinţa de miercuri a Guvernului, că funcţionarii de la circa financiară nu au fost suficient de pregătiţi şi nu şi-au însuşit normele de aplicare a prevederilor legale", au relatat pentru MEDIAFAX surse ministeriale.
Tăriceanu a vorbit despre o proastă organizare în derularea procedurilor de încasare a taxei de poluare şi de restituire a diferenţelor de sumă şi a apreciat că persoanele responsabile au fost luate prin surprindere deşi trebuia să se aştepte la un număr mare de solicitanţi şi să suplimenteze numărul de ghişee, au afirmat sursele.
La sfârşitul şedinţei de Guvern, premierul Tăriceanu a confirmat informaţiile, precizând că a avut "o discuţie neplăcută" inclusiv cu şeful Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), în care a reproşat modul defectuos de derulare a procedurilor privind încasarea taxei de poluare şi restituirea diferenţei faţă de taxă auto.
El a arătat că normele metodologice care prezintă aceste proceduri au fost aprobate foarte târziu, iar funcţionarii nu au avut timpul de pregătire necesar.
Tăriceanu a precizat că a fost asigurat de şeful ANAF că au fost deja dispuse măsuri de rezolvare a problemelor şi că normele metodologice vor fi detaliate în discuţii cu directorii administraţiilor fiscale.
"Am văzut şi eu la televizor imaginile şi că cred că a fost o lipsă de pregătire care trebuie făcută în prealabil. Am fost asigurat că problemele vor fi remediate într-un timp cât se poate de scurt", a spus Tăriceanu.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a transmis, miercuri, un comunicat în care susţine că luat măsuri pentru a evita eventualele aglomerări create la sediile administraţiilor fiscale odată cu introducerea taxei pe poluare pentru autovehicule, constând în deschiderea de noi ghişee, suplimentarea şi instruirea personalului.
Potrivit ANAF, contribuabilii pot afla direct de la sediile adminstraţiilor fiscale orice detaliu legat de documentele necesare şi de modul în care pot obţine decizia de calcul a taxei pe poluare, respectiv restituirea diferenţelor dintre taxa de primă înmatriculare şi taxa pe poluare pentru autovehicule.
Mai multe sute de persoane din diferite judeţe s-au înghesuit, marţi, la ghişeele Direcţiilor Finanţelor, fie pentru a plăti taxa de poluare auto, intrată în vigoare la 1 iulie, fie pentru a depune cereri de restituire a taxei de primă înmatriculare.
Ministerul Economiei şi Finanţelor a publicat, luni, pe site-ul instituţiei, normele de aplicare a ordonanţei privind introducerea taxei de poluare auto, în care sunt prezentate procedurile de calcul pentru noua taxă şi de restituire a diferenţei faţă de suma plătită conform Codului Fiscal.
Potrivit normelor, taxa de poluare este calculată printr-o formulă care include coeficienţi stabiliţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro) şi emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea maşinii, situaţia tehnică generală, nivelul de dotare şi rulajul mediu anual, cu un număr standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
Persoanele care înmatriculează, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară a taxei de poluare auto dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al maşinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului. Suma va putea fi ajustată şi atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român, că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în ordonanţă.
Tariful perceput de Registrul Auto Român (RAR) pentru determinarea deprecierii autovehiculelor se ridică la 243 lei (66,6 euro) la maşinile cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone şi la 299 lei (82 euro) pentru cele care depăşesc această greutate.