Tariful perceput de Registrul Auto Român (RAR) pentru determinarea deprecierii autovehiculelor se ridică la 243 lei (66,6 euro) la maşinile cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone şi la 299 lei (82 euro) pentru cele care depăşesc această greutate, a anunţat marţi instituţia.
Potrivit RAR, sediile instituţiei sunt pregătite, începând de marţi, să aplice măsurile necesare pentru expertizarea şi stabilirea deprecierii autovehiculelor, măsură necesară în cazul maşinilor rulate de import.
"Registrul Auto Român are atributul tehnic să elibereze documentele necesare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru calcularea taxei (de poluare - n.r.)", se arată într-un comunicat al RAR, remis, marţi, agenţiei MEDIAFAX.
Persoanele care cumpără un autovehicul începând cu 1 iulie, dată de la care este percepută taxa de poluare auto, beneficiază de reduceri suplimentare celor decise deja prin ordonanţa de introducere a acestei taxe, calculate în funcţie de starea tehnică generală a maşinii, dotare şi vechime. Elementele de depreciere în funcţie de care este calculată taxa de poluare auto sunt evaluate contra cost de către Registrul Auto Român, iar cumpărătorii nemulţumiţi de valoarea taxei de poluare vor avea posibilitatea să conteste suma, apelând la un expert autorizat din cadrul Corpului Experţilor Tehnici.
După noua grilă, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până la 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanţă se precizează că statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.
Comisia Europeană a trecut, la finele lunii noiembrie 2007, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare şi a cerut Guvernului să modifice taxa auto până la începutul anului 2008. Comisia a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul maşinilor mai slabe din punct de vedere al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcţie de vechime în cadrul aceleiaşi grupe euro şi ca procedura de contestare să fie extinsă şi mai clar stabilită.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, i-a anunţat pe membrii Guvernului, în luna ianuarie, că procedura de infringement va fi suspendată total atunci când noua formulă a taxei auto va fi aprobată de Parlament.
Plenul Senatului a adoptat, în luna mai, un proiect de lege care prevede anularea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule şi restituirea sumelor încasate din această taxă, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării.
Plenul Senatului a adoptat şi un amendament primit din partea Comisiei economice, potrivit căruia Ministerul Economiei şi Finanţelor este obligat să restituie persoanelor fizice şi juridice îndreptăţite sumele încasate prin taxele speciale pentru autoturisme şi autovehicule, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării de către acestea.
(Valoarea în euro a fost calculată la cursul BNR de marţi, de 3,6435 lei / euro)