Noua structură organizatorică a SRI desfiinţează inspectoratele, creează Direcţia Programe de Comunicare, inţiază o Strategie de Informaţii a SRI şi un nou sistem de gestionare a carierei ofiţerilor, dezvoltă analiza din surse publice şi extinde cooperarea cu serviciile din NATO şi UE.
Potrivit site-ului SRI, începând cu 1 iulie a intrat în vigoare noua schemă de organizare a Serviciului Român de Informaţii, aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, în data de 25 martie 2008.
"Noua structură a SRI reprezintă un reper important în cadrul amplului proces de transformare, început în 2007, destinat debirocratizării şi eficientizării activităţii de intelligence. În acest proces, SRI a beneficiat de consilierea unor experţi din cadrul unor prestigioase servicii de informaţii din statele membre NATO", informează site-ul SRI.
Reorganizarea SRI, care a avut loc şi la nivelul unităţilor centrale, dar şi în cele cele teritoriale, a fost iniţiată pe trei coordonate.
Prima este "creşterea capacităţii operaţionale printr-un management modern al activităţii de informaţii", pentru care s-au luat mai multe măsuri.
Astfel, potrivit SRI, s-au desfiinţat Inspectoratele SRI, considerate ca structuri intermediare de decizie, pentru "o mai bună cooperare pe orizontală şi o capacitate de reacţie ridicată în situaţii de criză".
De asemenea, s-a dispus creşterea capacităţii de analiză şi prognoză şi extinderea evaluărilor cu privire la oportunităţile de promovare a intereselor strategice ale României.
O altă măsură vizează elaborarea unei Strategii de Informaţii a SRI, prin dezvoltarea unor documente de planificare moderne, adaptate sistemelor existente în statele membre NATO şi UE.
Noua structură de organizare vizează definirea unui nou sistem de management al carierei de ofiţer de informaţii, care să constituie un "reper pentru atragerea în sistem a expertizei pe zone critice pentru securitatea naţională".
De asemenea, reorganizarea se referă la trecerea "la un sistem de planificare de tip corporatist, orientat spre alocarea resurselor pe priorităţi, în cadrul unor programe multianuale".
Cea de-a doua coordonată a noii scheme de organizare vizează dinamizarea activităţii SRI şi adaptarea la noile riscuri de securitate.
Astfel, SRI arată că, în urma deciziilor Summit-ului NATO de la Bucureşti, a apărut o "abordare extinsă" a noilor riscuri de securitate cibernetică, energetică, precum şi cele vizând noile forme de terorism, criminalitate transfrontalieră, proliferare a armelor de distrugere în masă.
SRI a extins colaborarea cu serviciile similare din state membre NATO şi UE, în gestionarea ameninţărilor comune de securitate şi în definirea unui concept de cooperare internaţională a SRI.
De asemenea, SRI a dispus dezvoltarea analizei din surse deschise şi a unor "zone de expertiză specializată care să constituie baza pentru un management modern al sistemelor IT ale SRI".
Cea de-a treia coordonată a reorganizării SRI se referă la o nouă orientare şi deschidere spre dezvoltarea cooperării cu societatea civilă.
Astfel, a fost înfiinţată o Direcţie Programe de Comunicare, "cu responsabilităţi pe dezvoltarea comunicării active cu media şi promovarea culturii de securitate".
De asemenea, a fost dispusă dezvoltarea cooperării cu mediul universitar, în derularea în comun a unor proiecte de cercetare academică în zona securităţii naţionale. O altă măsură este îmbunătăţirea cooperării cu mediul academic a programelor proprii de formare profesională în domeniul informaţiilor şi intelligence.
Potrivit SRI, reforma implică o mai bună gestionare a vulnerabilităţilor interne şi a riscurilor de securitate, dar şi "sesizarea oportunităţilor de promovare a intereselor strategice ale României".
SRI precizează că procesele interne de transformare se vor derula în continuare, conform principiilor şi reperelor incluse în "Viziunea Strategică 2007-2010".