Ministerul Sănătăţii obligă managerii spitalelor să înfiinţeze în fiecare unitate un birou de relaţii publice şi unul al purtătorului de cuvânt şi să informeze presa despre cazurile speciale, potrivit unui proiect de regulament privind comunicarea unităţii sanitare cu presa.
Potrivit proiectului de regulament-cadru, relaţiile cu reprezentanţii mass-media se desfăşoară prin intermediul Biroului de Relaţii Publice (BRP) şi al purtătorului de cuvânt al unităţii sanitare.
Biroul de Relatii Publice va informa permanent reprezentanţii mass-media asupra activităţii din unitatea sanitară prin organizarea de conferinţe de presă sau declaraţii de presă, emiterea de comunicate de presă, intermedierea de interviuri.
Biroul de Relaţii Publice are obligaţia de a informa reprezentanţii mass-media cu privire la locul, data şi modalitatea aleasă în care se va face informarea pe un anumit subiect.
Pentru a se evita situaţiile de criză şi apariţia informaţiilor incomplete în presă, în cazul evenimentelor deosebite şi neprevăzute, Biroul de Relaţii Publice are obligaţia de a comunica în timp util reprezentanţilor mass-media primele informaţii care pot fi făcute publice, urmând ca, la anumite intervale de timp să actualizeze datele.
Biroul de Relaţii Publice va asigura în permanenţă comunicarea internă între departamentele, secţiile, serviciile unităţii sanitare şi va anunţa conducerea unităţii cu privire la solicitările mass-media şi va realiza zilnic revista presei pe care o va pune la dispoziţia conducerii şi a departamentelor din unitatea sanitară.
De asemenea, BRP va răspunde cererilor formulate în baza Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public (544/2001) şi va răspunde memoriilor şi petiţiilor înregistrate la unitatea sanitară.
Biroul de Relaţii Publice va colabora cu structurile similare din cadrul autorităţilor de sănătate publică şi a Ministerului Sănătăţii Publice.
Conferinţele sau declaraţiile de presă se organizează ori de câte ori reprezentanţii unităţii sanitare au de comunicat informaţii de interes public sau în funcţie de evenimentele aflate în desfăşurare.
Potrivit proiectului, este obligatoriu să se organizeze conferinţe sau declaraţii de presă atunci când are loc un eveniment special: accidente rutiere, accidente de muncă sau casnice, suspiciuni de epidemii, evenimente internaţionale care pot afecta România, sau în cazul unor pacienţi - persoane publice (numai cu acordul acestora).
La conferinţele sau declaraţiile de presă vor participa, pe lângă conducerea spitalului şi purtătorul de cuvânt, toate persoanele implicate în rezolvarea subiectului respectiv.
Conferinţele sau declaraţiile de presă se vor organiza într-un spaţiu special amenajat. Dacă acest spaţiu nu există, în funcţie de condiţii, acestea se pot susţine în curtea unităţii sanitare.
Comunicatul de presa este elaborat de membrii Biroului de Relaţii Publice, pe baza informaţiilor primite de la specialiştii unităţii sanitare şi este avizat de conducerea unităţii sanitare – manager sau director medical.
Realizarea unui comuncat de presă este obligatorie atunci când are loc un eveniment special sau atunci când există mai multe solicitări din presă pe acelaşi subiect.
Interviurile se acordă numai de persoanele desemnate de conducerea unităţii sanitare, într-un cadru organizat, la sediul unităţii sanitare sau într-un spaţiu special amenajat pentru presă.
Salariaţii care acordă declaraţii presei în numele unităţii sanitare fără a fi mandataţi de conducere în acest sens îşi asumă întreaga responsabilitate cu privire la aceste declaraţii şi vor suporta în întregime consecinţele lor.
Acelaşi document reglementează şi accesul presei în unităţile sanitare.
Accesul în incinta unităţii sanitare este permis numai reprezentanţilor mass-media care au acordul conducerii unităţii. Conducerea unităţii sanitare va nominaliza în mod explicit circuitele pe care jurnaliştii le pot parcurge şi locurile în care pot realiza înregistrări audio şi video. De asemenea, conducerea spitalului va stabili persoanele cărora li se pot lua interviuri, dar şi condiţiile în care se ia interviul, ţinând cont de specificul unităţii sanitare şi cu respectarea drepturilor pacienţilor.
Reprezentanţii mass-media vor solicita scris sau verbal reprezentanţilor Biroului de Relaţii Publice sau purtătorului de cuvânt pentru obţinerea acordului de principiu.
Reprezentanţii mass-media vor purta ecuson şi halat în incinta unităţii sanitare şi vor fi însoţiţi în spital de reprezentantul biroului de relaţii publice sau o altă persoană desemnată de conducerea unităţii.
În cazul unui eveniment deosebit şi neprevăzut, care poate genera o situaţie de criză, BRP are obligaţia de a stabili condiţiile în care se va face accesul mass-media în incinta unităţii, precum şi circuitele de acces.
Este interzisă filmarea sau înregistrarea audio în locurile din unităţile spitaliceşti care presupun condiţii speciale de igienă şi de sterilizare: blocuri operatorii, unităţile de primiri urgenţe, saloanele de reanimare, de neonatologie sau dializă.
Este interzisă cu desăvârşire filmarea sau înregistrarea audio a pacienţilor fără acordul scris al acestora sau al aparţinătorilor.
În proiectul regulamentului sunt prevăzute şi sancţiuni pentru salariaţii care nu respectă actul respectiv.
Astfel, angajatorul dispune de prerogativă disciplinară având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară în cazul relaţiilor cu mass-media.
"Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici'', potrivit proiectului.
Angajatorul poate sancţiona salariatul care a săvârşit o abatere disciplinară cu avertisment scris, suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăşi zece zile lucrătoare, retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile, reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10 la sută, reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10 la sută, precum şi cu desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Documentul a fost supus, de miercuri, dezbaterii publice şi va rămâne pe site-ul Ministerului Sănătăţii (www.ms.ro) până în 17 iulie.