România figurează în continuare printre cele şase state care nu au un sistem de localizare a apelantului în cazul telefoanelor către serviciul 112 efectuate din reţelele mobile, iar autorităţile de la Bucureşti nu au transmis încă date privind timpii de reacţie la apeluri, a anunţat, marţi, Comisia Europeană (CE).
Potrivit unui comunicat CE dat publicităţii marţi, şase ţări se confruntă cu lipsa unui sistem de localizare a apelantului în cazul telefoanelor către 112 efectuate din reţelele mobile din Italia, Lituania, Olanda, Polonia, România şi Slovacia. Acestea fac, în prezent, obiectul procedurilor privind încălcarea dreptului comunitar, potrivit CE.
România este menţionată de asemenea între cele nouă ţări care nu au furnizat informaţii despre timpii de reacţie la apelurile către serviciul 112 din momentul stabilirii legăturii, alături de Belgia, Franţa, Italia, Cipru, Luxemburg, Malta, Polonia şi Slovacia.
De asemenea, România şi alte nouă state comunitare sunt menţionate de Comisie în categoria ţărilor care nu au furnizat informaţii privind capacitatea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 de a răspunde în cel puţin o limbă a Uniunii Europene diferită de cea naţională sau oficială. Celelalte state menţionate la acest capitol sunt Belgia, Irlanda, Italia, Cipru, Letonia, Luxemburg, Polonia, Portugalia şi Slovacia.
Anunţul a fost făcut în contextul în care Comisia Europeană îşi intensifică eforturile pentru promovarea utilizării numărului european gratuit pentru apeluri de urgenţă 112, în cadrul UE.
CE a anunţat că, începând de marţi, noul site web ec.europa.eu/112 va explica cetăţenilor cum se utilizează şi la ce serveşte numărul 112, în special atunci când călătoresc în UE. Site-ul prezintă, de asemenea, modalităţile de funcţionare a serviciului 112 în fiecare stat membru, respectiv rapiditatea şi limbile în care se răspunde apelurilor.
"Milioane de cetăţeni care pleacă în vara aceasta în vacanţă trebuie să reţină doar un singur număr pentru apeluri de urgenţă: 112", a spus Viviane Reding, comisarul UE pentru telecomunicaţii.
"Acum că serviciul 112 este disponibil în toate ţările Uniunii Europene, cu o singură excepţie, doresc să invit statele membre să facă acest serviciu mai cunoscut şi mai eficient. Toţi cetăţenii UE ar trebui să ştie că pot forma 112 pentru a contacta serviciile de urgenţă. Aş dori să invit în special statele membre care nu au introdus încă un sistem de localizare a apelantului, sistem care ajută serviciile de urgenţă să localizeze victimele accidentelor, să realizeze acest lucru pentru toate apelurile la 112 cât mai curând cu putinţă. De asemenea, am încrederea că autorităţile bulgare vor lua rapid măsurile necesare pentru ca, în sfârşit, serviciul 112 să fie disponibil la nivel naţional", a adăugat oficialul european.
Serviciul 112 nu este încă integral disponibil în Bulgaria, procedura privind încălcarea dreptului comunitar fiind încă în curs de desfăşurare, se arată în comunicatul citat, iar oficialii europeni precizează, de asemenea că, potrivit informaţiilor primite, serviciul 112 este disponibil în regiunea oraşului Sofia dar nu poate fi utilizat la nivel naţional.
Comisia lansează marţi site-ul web 112 în scopul de a informa cetăţenii, înainte de sezonul estival, despre funcţionarea serviciului 112 în statele membre. Pe baza informaţiilor furnizate de statele membre, site-ul web compară rezultatele obţinute de autorităţile naţionale în ceea ce priveşte punerea în aplicare a normelor comunitare privind serviciul 112 şi pune în evidenţă cele mai bune practici.
Astfel, potrivit datelor comunicate, la cel puţin 97% dintre apelurile către 112 se răspunde în 20 de secunde în Cehia, Spania şi Marea Britanie, iar la cel puţin 71% dintre aceste apeluri se răspunde în 10 secunde în Olanda şi în Finlanda.
De asemenea, 17 ţări au indicat că au capacitatea de a răspunde la apelurile către 112 în alte limbi ale Uniunii Europene decât cea naţională sau oficială. Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă 112 pot, în mod normal, să prelucreze apeluri în limba engleză în 16 ţări (Austria, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Germania, Estonia, Finlanda, Franţa, Ungaria, Grecia, Lituania, Malta, Olanda, Slovenia, Spania şi Suedia). Şapte ţări au indicat că centrele lor de preluare a apelurilor pot răspunde în limba unui stat membru învecinat (Bulgaria, Germania, Estonia, Spania, Lituania, Ungaria şi Slovenia).
CE precizează că au fost luate de asemenea măsuri pentru creşterea gradului de informare a publicului, astfel că în patru ţări se difuzează programe de televiziune care promovează serviciul 112 (Cipru, Cehia, Letonia şi Suedia).
CE aminteşte că Finlanda şi România marchează în fiecare an Ziua numărului european 112 la 11 februarie. Printre alte instrumente utile de promovare se numără panourile de pe autostrăzi (Austria şi Ungaria), pliantele distribuite (Spania) şi mesajele SMS transmise utilizatorilor de telefonie mobilă în sistem roaming (Ungaria).
Comisia Europeană a anunţat, în noiembrie 2007, că a început procedura de infringement împotriva României, pentru a se asigura că numărul de urgenţă funcţionează corespunzător.
Ultimul avertisment a fost transmis la începutul lunii aprilie, Comisia Europeană acordând României un termen de două luni, respectiv până la 4 iunie, pentru rezolvarea problemelor legate de funcţionarea sistemului 112.