Termenul de punere în circulaţie a paşapoartelor electronice va fi prelungit cu şase luni, de la 1 iulie până la finele anului, aceasta fiind a patra amânare, deşi Comisia Europeană a transmis în 2007 un avertisment României pentru nerespectarea obligaţiilor UE privind documentele de călătorie.
Termenul a fost prelungit succesiv de la 1 ianuarie 2007 până la 1 iulie 2008, ca urmare a unor întârzieri în procesul de selectare a firmei care va realiza paşapoartele, licitaţie care a fost contestată de mai multe ori.
Ultimele oferte au fost depuse în luna februarie 2008, însă comisia de evaluare a respins toate documentele şi a anulat procedura de atribuire. În luna martie, trei ofertanţi - asocierea formată din Oesd, Marubeni şi Uti, consorţiul alcătuit din Bundesrukerei (Germania) şi Axalto (Franţa), şi firma poloneză Wytwornia Papierow - au contestat decizia comisiei. La jumătatea lunii mai, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a comunicat Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), instituţia abilitată să selecteze firma care va furniza paşapoartele, să anuleze, din oficiu, procedura de atribuire, raportul comisiei şi actele transmise firmelor care au depus oferte.
"Ca urmare a anulării procedurii de atribuire a contractului suntem obligaţi să solicităm Guvernului să prelungească termenul de punere în circulaţie a paşapoartelor electronice, deoarece nu putem respecta data de 1 iulie", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse din RA-APPS.
În luna februarie, Regia a comunicat că mai multe firme, printre care Royal Consulting şi Wytwornia Papierow, au contestat procedurile de licitaţie cu câteva zile înainte de depunerea ofertelor.
"Royal Consulting nu a manifestat niciun interes în achiziţionarea documentaţiei de atribuire decât cu trei zile înainte de termenul de depunere a ofertelor. Este evidentă reaua credinţă, atât în calcularea termenului, cât şi în introducerea contestaţiei. (...) Ori, de aici se poate desprinde o concluzie: contestatoarea (Royal Consulting - n.r.) cunoştea exact conţinutul documentaţiei însă nu a fost interesată în achiziţionarea acesteia şi depunerea ofertei", se arată într-un comunicat al RA-APPS emis în luna februarie.
Regia menţiona, la acea dată, că Royal Consulting a contestat procedura de atribuire, blocând licitaţia, şi în vara anului trecut, motiv pentru care termenul pentru introducerea paşapoartelor a fost prelungit de la 1 septembrie 2007 la 1 ianuarie 2008. Procedurile au mai fost contestate şi de către firmele Francois-Charles Oberthur Fiduciaire, Reu Identity Systems şi Zetes.
"Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană a transmis scrisoarea Comisiei Europene de punere în întârziere a României pentru neaplicarea prevederilor Regulamentului 2252/2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi cele biometrice integrate în paşapoartele şi în documentele de călătorie emise de statele membre", potrivit datelor Departamentului pentru Afaceri Europene comunicate RA-APPS în toamna anului 2007.
CE explică în scrisoare că "punerea în întârziere a României decurge din faptul că nu a prezentat comisarilor europeni şi celorlalte state membre specimene ale paşapoartelor electronice. În aceste condiţii Comisia prezumă că România nu aplică direct la Regulamentul 2252/2004".
Titulatura de "paşaport electronic" este dată de autorităţi paşaportului diplomatic, de serviciu sau celui simplu, care permite stocarea electronică a datelor biometrice ale titularului, precum amprenta digitală şi imaginea facială.
Conform anunţului de licitaţie, contractul pentru realizarea paşapoartelor electronice are o valoare estimată la 77,3-89,2 milioane euro şi îl obligă pe ofertantul câştigător să furnizeze minimum 2,08 milioane de documente - cu posibilitate de extindere până la cel mult zece milioane de unităţi - echipamente şi produse IT necesare personalizării, precum şi să asigure servicii de pregătire, mentenanţă şi suport pentru punerea în circulaţie a documentelor.