Prim-vicepreşedintele PDL Theodor Stolojan a declarat, duminică, la Baia Mare, că România este "unică în Europa" din cauza ritmului în care se lucrează la Autostrada Transilvania, susţinând că, de patru ani de când au început lucrările, nu s-a dat în folosinţă niciun kilometru al acesteia.
Stolojan a declarat că Guvernul Tăriceanu "doar susţine" că are ca prioritate modernizarea infrastructurii rutiere, pentru că "realitatea dovedeşte contrariul", transmite corespondentul MEDIAFAX.
"România este unică în Europa, pentru că de patru ani de când se lucrează la Autostrada Transilvania nu s-a dat în folosinţă nici măcar un kilometru. În Ungaria însă, anual sunt daţi în folosinţă 100-150 de kilometri de autostradă. Normal, aşa trebuie să ajungem şi noi", a declarat Theodor Stolojan, într-o conferinţă de presă susţinută la Baia Mare.
El a adăugat că nu este de acord cu declaraţiile premierului Călin Popescu Tăriceanu, care a spus că infrastructura este o preocupare permanentă a guvernului pentru că "se vede cu ochiul liber starea drumurilor şi faptul că nu se face nimic".
Prim-vicepreşedintele PDL a spus că nu doar infrastructura rutieră este o problemă în România, ci şi faptul că agricultura este "total nesusţinută" de către stat.
"România este, spre ruşinea nostară, o ţară net importatoare de produse alimentare. Dacă eram o ţară exportatoare, acum am fi avut de câştigat şi noi. România trebuie să îşi găsească elementul de diferenţiere pentru dezvoltarea economică, la fel cum Portugalia a devenit lider în lume la producţia de plută", a spus Theodor Stolojan.
Primii 35 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania vor fi daţi în folosinţă în luna noiembrie a acestui an, urmând să acopere tronsonul Turda-Gilău din judeţul Cluj, a declarat, luni, directorul de comunicare al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN), Ştefan Szobotka.
"La Autostrada Transilvania lucrările se desfăşoară într-un ritm intens, conform programului de vară al companiei Bechtel. Există front de lucru suficient pentru darea în folosinţă a 35 de kilometri de autostradă. Cred că în luna noiembrie vom putea deschide traficului rutier tronsonul respectiv", a afirmat Szobotka.
Potrivit acestuia, Compania Bechtel a primit un avans de 132 de milioane de euro la începutul anului, suficient pentru lucrările din prima perioadă a anului 2008.
"La rectificarea bugetară, probabil din iunie-iulie, vor fi alocaţi încă 200 de milioane de euro. Nu există niciun fel de temei contractual pentru încetinirea ritmului lucrărilor. Bechtel a adoptat un program prelungit de lucru şi există lucrări importante care se desfăşoară într-un ritm accelerat", a spus directorul de comunicare al CNADN.
Proiectul construirii autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.
Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.