Preţul de vânzare al benzinei la staţiile de distribuţie din ţară este apropiat de nivelurile practicate în statele membre UE, unde puterea de cumpărare a populaţiei este net superioară românilor, în condiţiile în care România beneficiază încă de o derogare a CE şi aplică un nivel redus de accize.
Accizele percepute în România sunt deocamdată sub nivelul celor din alte state UE, datorită unei perioade de tranziţie acordate de către Comisia Europeană (CE) pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.
Chiar şi în aceste condiţii, preţul de distribuţie la benzină şi motorină practicat în România este apropiat de cel pe care îl plătesc cetăţenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia şi Austria, ţări cu o putere de cumpărare mult peste posibilităţile românilor, rezultă dintr-un document guvernamental obţinut de MEDIAFAX.
Documentul, definitivat la începutul acestei săptămâni, prezintă o situaţie comparativă privind structura preţurilor practicate la nivel naţional, la 11 aprilie 2008, pentru benzină şi motorină, comparativ cu cea a preţurilor din alte state membre UE, rezultate din consultarea datelor statistice publicate pe site-ul Uniunii Europene.
Datele relevă că preţul de distribuţie din România, de 3,76 lei/litrul de benzină fără plumb şi 4,07 lei/litrul de motorină, este apropiat celui practicat în Bulgaria (3,67 lei şi, respectiv, 3,96 lei), Ungaria (4,24 lei şi 4,45 lei) şi Polonia (4,51 lei şi 4,46 lei), dar şi de cel din Luxemburg, ţară cu unul dintre cele mai ridicate niveluri de viaţă din Europa (4,34 lei şi 4,05 lei, preţ mai mic decât în România la motorină), Irlanda (4,28 lei şi 4,35 lei), Spania (4,07 lei şi 4,14 lei), Suedia (4,76 lei şi 4,91 lei) şi Austria (4,45 lei şi 4,49 lei).
Cursul de schimb luat în calcul la realizarea documentului este de 3,6 lei/euro.
Conform estimărilor pentru 2008 realizate de Fondul Monetar Internaţional privind Produsul Intern Brut pe cap de locuitor calculat la puterea de cumpărare, România ocupă penultimul loc printre statele membre UE, cu 12.285 dolari, devansând doar Bulgaria (cu 12.251 dolari) şi fiind net depăşită de Luxemburg (83.456 dolari), Irlanda (44.415 dolari), Spania (30.764 dolari), Suedia (37.761 dolari) şi Austria (39.846 dolari).
România se apropie din punct de vedere al preţului la benzină şi motorină şi de alte state puternic dezvoltate economic, precum Franţa (4,97 lei şi 4,63 lei) şi Italia (4,97 lei şi 4,85 lei) şi are o distanţă mică faţă de Germania (5,08 lei şi 4,80 lei), Belgia (5,12 lei şi 4,32 lei), Danemarca (5,01 lei şi 4,77 lei), Finlanda (5,09 lei şi 4,51 lei), Olanda (5,61 lei şi 4,67 lei) şi Portugalia (5,04 lei şi 4,50 lei).
Grecia, cu un PIB pe cap de locuitor calculat la puterea de cumpărare de 30.745 dolari, are un preţ de 4,04 lei la benzină fără plumb şi de 4,26 lei la motorină, iar în Cipru, cu un PIB pe cap de locuitor de 48.990 dolari, se plăteşte mai puţin decât în România la benzină fără plumb şi motorină, cu 3,71 lei şi, respectiv, 3,90 lei.
Statele care au aderat în 2004 la UE şi care ocupă o poziţie mult mai avansată în privinţa puterii de cumpărare au, de asemenea, preţuri sensibil apropiate la carburanţi de cele din România. În Cehia se plăteşte 4,42 lei/litru pentru benzina fără plumb şi 4,53 lei pentru motorină, iar în Slovenia este perceput un preţ de 3,85 lei la benzina fără plumb şi de 4 lei la motorină, sub preţul din România.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a anunţat, luni, că va discuta cu producătorii şi comercianţii de combustibili în privinţa creşterilor de preţuri, arătând că Executivul va încerca să restrângă dorinţa unor companii de pe lanţul de producţie-distribuţie de a-şi maximiza profiturile pe baza conjuncturii externe.
"Atragem atenţia mai ales companiilor care comercializează produse realizate cu materii prime din România. Vom avea discuţii cu acestea, mai ales că în modul în care s-a încheiat contractul de privatizare la Petrom, România are cele mai mici redevenţe din Europa şi nu se vede acest lucru în preţuri", a afirmat Vosganian, într-o conferinţă de presă.
El a arătat că se va face şi o analiză a bilanţurilor companiilor petroliere pentru anul 2007.
"Ar fi corect ca profiturile să nu fie obţinute din creşterea preţurilor. Numai o relaţie corectă cu consumatorii poate duce la un profit stabil pe termen lung", a completat Vosganian.
România se află printre ultimele patru locuri din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte nivelul taxelor în preţul combustibilului.