Transportatorii rutieri ameninţă cu reluarea protestelor, luni, în faţa sediului Guvernului şi pe linia de centură a Capitalei, cerând eliminarea rovinietei, scăderea preţurilor la carburanţi şi îmbunătăţirea stării drumurilor din ţară.
Preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a declarat joi, pentru MEDIAFAX, că transportatorii au cerut Primăriei Bucureşti autorizaţie pentru un protest, luni, în faţa sediului Guvernului, la care sunt aşteptaţi peste 1.000 de patroni de firme de transport. În acelaşi timp, sute de autovehicule vor mărşălui pe linia de centură a Capitalei.
"Mâine (vineri - n.r.) ar trebui să mă întâlnescu cu reprezentanţii primăriei pentru autorizarea protestului de luni. La nivel de discuţii, acest protest ne-a fost deja aprobat. Nu putem sta de-o parte, iar Guvernul va suporta toate consecinţele de imagine care rezultă de aici", a precizat Hagiu.
Transportatorii rutieri nu s-au înţeles cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor în ultima întâlnire, din 22 aprilie, din cauză că protocolul care include revendicările lor nu a fost semnat. Augustin Hagiu declara, la sfârşitul întâlnirii cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzaşu, că întâlnirea nu a dus la vreun acord.
"Discuţiile începuseră bine, până la un moment dat în care ni s-a spus partea neagră, respectiv că am adus, prin protestele noastre, prejudicii de imagine reprezentanţilor ministerului. Ne-au impus să renunţăm la revendicarea privind eliminarea rovinietei şi la orice formă de protest. Este de nedescris să vii cu o asemenea propunere într-o societate democratică, mai ales din partea unui partid liberal. Ne impun cum să gândim şi să renunţăm la cel mai important punct", preciza Hagiu.
Transportatorii rutieri cereau, la jumătatea lunii aprilie, premierului Călin Popescu Tăriceanu să îi invite la discuţii legate de revendicările lor, printre care eliminarea rovinietei, scăderea preţurilor la carburanţi sau îmbunătăţirea stării drumurilor din ţară, ameninţând că, în caz contrar, vor relua protestele peste o lună şi vor face intervenţii la Bruxelles.
Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru, declara că transportatorii rutieri au cerut premierului, în 15 aprilie, să discute pentru a vedea cât s-a colectat din accize anul trecut. Lixandru preciza că transportatorii români plătesc anual două miliarde de euro pentru accize şi rovinietă, iar la Ministerul Transporturilor ajung doar 130 de milioane de euro, motiv pentru care au lansat campania "Unde sunt banii noştri?".
"Ne interesează ca în România să avem drumuri, iar transportatorii să devină profitabili", afirma acesta.
Lixandru preciza şi că transportatorii rutieri sunt nemulţumiţi de faptul că în România rovinieta este încasată de două ori, fiind singura ţară din Uniunea Europeană în care se plăteşte această taxă pe drumurile naţionale, în UE plătindu-se doar pe autostrăzi.
Transportatorii rutieri au participat, în 14 aprilie, la marşuri de protest pe şoselele de centură din Bucureşti şi alte 18 oraşe din ţară, pentru a-şi susţine revendicările. Aceştia cereau, printre altele, eliminarea rovinietei, asigurarea transparenţei colectării accizelor din carburant şi monitorizarea de către asociaţiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcţia şi întreţinerea de drumuri şi legiferarea printr-o ordonanţă de urgenţă, dar şi amenajarea parcărilor la standarde europene.
Ministrul Ludovic Orban, declara, tot în 14 aprilie, că protestul transportatorilor este "o furtună care s-a iscat din senin", întrucât Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură care să afecteze activitatea acestora.
Orban a anunţat, pe de altă parte, că a fost de acord cu revendicările privind sistemul unic de control, urmărirea egalităţii în tratament aplicată transportatorilor, cu autorizaţiile de transport, cu problemele legate de participarea lor în CA-urile Companiei Naţionale de Autostrăzi, Autorităţii Rutiere Române şi cel al Registrului Auto Român, unde le-a propus transportatorilor să-şi desemneze delegaţi care să participe, fără drept de vot, la toate şedinţele Consiliilor de Administraţie şi la Adunările Generale ale companiilor respective.
El a adăugat că o parte din revendicările transportatorilor sunt contradictorii, menţionând că aceştia solicită desfiinţarea rovinietei, dar cer o infrastructură de transport mai bună, având în vedere că principala sursă certă de venituri a Companiei Naţionale de Autostrăzi, folosită exclusiv pentru modernizarea drumurilor naţionale este rovinieta.
La rândul său, Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, declara că solicitarea transportatorilor privind includerea rovinietei în preţul carburantului ar duce la creşterea acestor preţuri, la taxarea nejustificată a proprietarilor de maşini care nu ies frecvent din oraşe şi la majorarea tarifelor la transportul în comun.
( 8 mai 2008, 17:47:50
preturile la carburanti sunt mai mari ca in tari mult dezvoltate fata de Romania
platim mult si ni se ofera putin asta e la noi ..dar pana cand ?deja suntem jupiti de 10 randuri de piele