Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut Ministerului Mediului şi Administraţiei Fondului de Mediu să prezinte rapoarte periodice în care să se detalieze modul de utilizare a sumelor care vor fi obţinute din taxa de poluare auto.
El a apreciat, la începutul şedinţei de luni a Guvernului, că audierea publică privind taxa pe poluarea pentru autovehicule a fost "un exemplu fericit" de dezbatere civilizată şi transparentă, fiind exprimate 101 de puncte de vedere pro şi contra, incluse în raportul comisiei de experţi.
Propunerile au fost analizate de specialişti ai Ministerul Mediului şi ai Ministerul Economiei şi Finanţelor, urmând să fie analizate şi de Guvern în şedinţa de luni.
Tăriceanu a amintit că fondurile colectate din taxa pe poluarea pentru autovehicule vor fi utilizate pentru finanţarea proiectelor şi programelor pentru şapte domenii de protecţie a mediului, printre care înnoirea parcului auto, având în vedere că 54% din maşinile din România au un grad rdicat de poluare.
Guvernul a discutat, la sfârşitul lunii martie, proiectul ordonanţei de urgenţă prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.
După noua grilă, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.
Proiectul ordonanţei de urgenţă a fost supus unei audieri publice în care fiecare cetăţean interesat a avut posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere.