Guvernul a aprobat, luni, ordonanţa de urgenţă prin care este introdusă taxa de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, acesta urmând să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
"Ordonanţa a fost adoptată, iar data de intrare în vigoare este 1 iulie", a declarat agenţiei MEDIAFAX şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea.
După noua grilă, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.
Proiectul ordonanţei de urgenţă a fost supus unei audieri publice în care fiecare cetăţean interesat a avut posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere.
Şeful DAE s-a referit şi la înnoirea parcului auto prin sume colectate din taxa de poluare auto, arătând că problema trebuie analizată şi din perspectiva unui eventual ajutor de stat.
"Este o solicitare să se introducă şi autobuzele, dar deocamdată nu putem să spunem dacă e bine sau nu, pentru că ar însemna ajutor de stat pentru acele companii care sunt autonome, nu sunt în autoritatea publică şi atunci trebuie să studiem puţin subiectul acesta. Problema asta e delicată, pentru că dacă există o firmă privată care are autobuze este ca şi cum ai da primă de casare unei astfel de firme private", a spus Ciocănea.