Transportatorii rutieri cer premierului Călin Popescu Tăriceanu să îi invite la discuţii în legătură cu cererile lor privind taxe mai mici, carburanţi mai ieftini şi drumuri mai bune, ameninţând că în caz contrar vor relua protestele peste o lună şi vor face intervenţii la Bruxelles.
"De ieri (luni - n.r.) am început demersurile la prim-ministrul Călin Popescu Tăriceanu pentru a discuta cu noi, să vedem împreună cât s-a colectat din accize anul trecut. Dacă premierul nu ne invită să ne prezinte soluţii, vom continua protestele la care vor participa transportatori din toată ţara, nu doar din 18 oraşe şi vom discuta şi cu oficialii de la Bruxelles", a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru.
El a precizat că transportatorii români plătesc anual două miliarde de euro pentru accize şi rovinietă, iar la Ministerul Transporturilor ajung doar 130 de milioane de euro, motiv pentru care au lansat campania "Unde sunt banii noştri?". "Ne interesează ca în România să avem drumuri, iar transportatorii să devină profitabili", a afirmat Lixandru.
Vicepreşedintele UNTRR a respins afirmaţiile guvernanţilor potrivit cărora protestele transportatorilor rutieri au tentă politică, adăugând că niciunul dintre reprezentanţii lor nu face parte din vreun partid politic, singurul lor scop fiind să "scoată la lumină ce se întâmplă cu banii".
Lixandru a precizat că transportatorii rutieri sunt nemulţumiţi de faptul că în România rovinieta este încasată de două ori, fiind singura ţară din Uniunea Europeană în care se plăteşte această taxă pe drumurile naţionale, în UE plătindu-se doar pe autostrăzi.
Preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a declarat, marţi, că sectorul de transport rutier din România este privatizat aproape în totalitate cu capital autohton, celelalte domenii "fiind pe mâna statelor europene".
"Iată că asistăm, în această guvernare, la o decapitalizare a sectorului privat din România. De exemplu, banii pentru tipărirea rovinietei se duc în Ungaria şi vom vedea banii în campania electorală", a spus Hagiu.
Transportatorii rutieri au participat, luni, la marşuri de protest pe şoselele de centură din Bucureşti şi alte 18 oraşe din ţară, cerând taxe mai mici, carburanţi mai ieftini şi drumuri mai bune.
"Răspunsul Ministerului Transporturilor a fost exact cel care nu trebuia să fie. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au ameninţat, au dezinformat şi au dat dovadă de o indolenţă crasă", declara Augustin Hagiu.
În Bucureşti, peste 300 de transportatori au plecat, luni dimineaţă, în jurul orei 8.00, din mai multe puncte al Capitalei - Otopeni, Tunari, Policolor, Benzinăria Silflor (linia de centură zona Jilava-Berceni), ITIA (Bulevardul Timişoara 92) şi Chitila - spre şoseaua de centură.
Marşuri de protest ale transportatorilor rutieri au început, luni dimineaţă, şi în oraşele Baia Mare, Cluj, Satu Mare, Miercurea-Ciuc, Oneşti, Buzău, Galaţi, Constanţa, Giurgiu, Târgu Jiu, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Timişoara.
Aceştia au încheiat marşurile de protest de pe şoselele de centură în jurul orei 18.00.
Ministrul Ludovic Orban, a declarat, luni, că protestul transportatorilor este "o furtună care s-a iscat din senin", întrucât Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură care să afecteze activitatea acestora.
"Este vorba de un protest făcut de nişte firme. Acolo nu este vorba despre sindicalişti, ci nişte firme care au venit cu o listă de 23 de revendicări, care reprezentau aproape un program de guvernare", a susţinut Ludovic Orban.
Liberalul a menţionat că transportatorii vor ca el să semneze un protocol transmis pe fax şi a menţionat că acţiunile lor de blocare a şoselelor de centură sunt ilegale.
"Ei mi-au transmis prin fax un protocol şi mi-au spus: «Semnează!». Păi aşa ceva nu pot să semnez. Voi continua discuţiile, dar îi mai las un pic să-şi pună cenuşă în cap pentru faptul că au tratat Ministerul Transporturilor şi pe mine personal extrem de lipsit de fair-play, iar acţiunile lor de blocare a centurilor sunt ilegale. Ei vor să le accept toate punctele de vedere, ceea ce nu se poate într-o societate democratică", a declarat ministrul.
Întrebat dacă va da în judecată acele firme care au protestat, ministrul liberal a subliniat că va face acest lucru, în mod evident, "în măsura în care se va constata că s-au comis ilegalităţi". El a spus că unele dintre revendicările protestatarilor sunt contradictorii, în timp ce altele nu au legătură cu Ministerul Transporturilor.
Ludovic Orban a anunţat, pe de altă parte, că a fost de acord cu revendicările privind sistemul unic de control, urmărirea egalităţii în tratament aplicată transportatorilor, cu autorizaţiile de transport, cu problemele legate de participarea lor în CA-urile Companiei Naţionale de Autostrăzi, Autorităţii Rutiere Române şi cel al Registrului Auto Român, unde le-a propus transportatorilor să-şi desemneze delegaţi care să participe, fără drept de vot, la toate şedinţele Consiliilor de Administraţie şi la Adunările Generale ale companiilor respective.
El a adăugat că o parte din revendicările transportatorilor sunt contradictorii, menţionând că aceştia solicită defiinţarea rovinietei, dar cer o infrastructură de transport mai bună, având în vedere că principala sursă certă de venituri a Companiei Naţionale de Autostrăzi, folosită exclusiv pentru modernizarea şi modernizarea drumurilor naţionale, este rovinieta.
"Nu pot fi de acord cu multe dintre solicitările lor, iar reacţia lor de a nu mai sta la masa negocierilor şi de a începe acţiuni de protest, multe aproape la limita legii, reprezintă o atitudine neconstructivă, care nu va da roade în niciun caz", a spus Orban.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat, marţi, că includerea rovinietei în preţul carburanţilor ar duce implicit la creşterea acestor preţuri, la taxarea nejustificată a proprietarilor de maşini care nu ies frecvent din oraşe şi la majorarea tarifelor la transportul în comun.
Demnitarul a afirmat că solicitarea transportatorilor privind includerea rovinietei în preţul carburantului vine în contextul unui an electoral, iar "celelelate partide fac orice pentru a pune presiuni asupra actualei guvernări".
"O asemenea măsură nu poate fi luată deoarece ţine de interese care nu deservesc interesul naţional", a spus Vosganian.
Protestul transportatorilor rutieri a debutat, duminică, cu un miting la care s-au adunat 200 de persoane şi circa 45 de autovehicule, camioane şi autocare.
Transportatorii cer eliminarea plăţii rovinietei pentru drumurile naţionale şi acuză reprezentanţii Ministerului Transporturilor că au amânat luarea unor măsuri privind cererile lor. Aceştia susţin că reprezentanţii Ministerului Transporturilor au amânat semnarea unui protocol în privinţa eliminării rovinietei şi încasării taxei din preţul carburantului, după ce Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) a fost de acord cu aceste solicitări.
Transportatorii solicită şi asigurarea transparenţei colectării accizelor din carburant şi monitorizarea de către asociaţiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcţia şi întreţinerea de drumuri şi legiferarea printr-o ordonanţă de urgenţă, dar şi amenajarea parcărilor la standarde europene.
Obligativitatea furnizorilor de mărfuri divizibile la cântărirea omologată a camioanelor şi sancţionarea egală cu a transportatorilor în cazurile de depăşire se regăsesc, de asemenea, pe lista de revendicări, alături de eliminarea autorizaţiilor speciale de transport pentru mărfurile divizibile.
Protestatarii vor şi ca reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi să fie desemnaţi în consilii de administraţie şi de conducere în organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR. Aceştia cer şi elaborarea unui cadru legislativ coerent pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii de transport rutier în România, înfiinţarea unui organism unic de control şi constituirea corpului de lectori şi examinatori independent pentru pregătirea profesională.