Protestul transportatorilor rutieri, care a debutat duminică, cu un miting la care s-au adunat 200 de persoane şi circa 45 de autovehicule, camioane şi autocare, continuă luni cu un marş la care vor participa sute de camioane, organizat pe şosele de centură ale principalelor oraşe din ţară.
Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru, a declarat pentru MEDIAFAX că mitingul de duminică, din Capitală, început la 9.30, a fost doar o "acţiune de înştiinţare a autorităţilor cu privire la marşul de protest de luni dimineaţa, de la ora 8.00".
Cei 200 de oameni adunaţi, duminică, în Piaţa Constituţiei, şoferi de autocare, autocamioane, transportatoare de mărfuri perisabile şi reprezentanţi ai organizaţiilor non-guvernamentale, cer printre altele, taxe mai mici, carburanţi mai ieftini şi drumuri mai bune. Transportatorii reclamă şi lipsa parcărilor unde să efectueze timpii de odihnă şi controlul în trafic abuziv.
Prin mitingul de duminică şi marşul de luni, organizat pe Şoseaua de Centură a Capitalei, dar şi pe şoşelele de centură ale principalelor oraşe ale ţării, "unde camioanele fără aprobări", potrivit lui Lixandru, transportatorii vor să soluţioneze principalele probleme cu care se confruntă. Printre oraşele în care vor fi organizate marşuri se numără Baia Mare, Buzău, Cluj, Galaţi, Timişoara, Târgu Jiu şi Miercurea Ciuc.
Astfel, transportatorii cer eliminarea plăţii rovinietei pentru drumurile naţionale şi acuză reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT) că au tergiversat eliminarea rovinietei, prin amânarea succesivă a unei întâlniri între cele două părţi, după ce Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) a fost de acord cu eliminarea rovinietei şi încasarea taxei din preţul carburantului.
Transportatorii solicită şi asigurarea transparenţei colectării accizelor din carburant şi monitorizarea de către asociaţiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcţia şi întreţinerea de drumuri şi legiferarea printr-o ordonanţă de urgenţă, dar şi amenajarea parcărilor la standarde europene.
Obligativitatea furnizorilor de mărfuri divizibile la cântărirea omologată a camioanelor şi sancţionarea egală cu a transportatorilor în cazurile de depăşire se regăsesc, de asemenea, pe lista de revendicări, alături de eliminarea autorizaţiilor speciale de transport pentru mărfurile divizibile.
Protestatarii solicită şi ca reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi să fie desemnaţi în consilii de administraţie şi de conducere în organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR. Aceştia cer şi elaborarea unui cadru legislativ coerent pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii de transport rutier în România, înfiinţarea unui organism unic de control şi constituirea corpului de lectori şi examinatori independent pentru pregătirea profesională.