Taxa de poluare depăseşte cu mult preţul de achiziţie a autoturismelor în unele state membre UE, precum Danemarca şi Grecia, şi ajunge până la jumătate din valoarea maşinii în Olanda, conform datelor prezentate, joi, de ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Ministrul a arătat, la audierea publică privind proiectul de ordonanţă de urgenţă privind taxa de poluare auto, că şi în alte state UE există taxe de poluare incluse în preţul de achiziţie, iar în unele ţări se plăteşte anual o taxă de posesie.
"Taxa este inclusă în preţul de achiziţie, care se bazează pe considerente de natură tehnică, şi care în Olanda ajunge de pildă la 50% din preţ, la 105% în Danemarca sau până la 385% în Grecia pentru maşinile vechi. Există şi o taxă de posesie, care în Grecia urcă până la 1.000 de euro/an, în Olanda între 72 euro şi 3.500 euro, iar în Germania se situează între 125 şi 1.000 de euro", a spus Vosganian.
El a amintit faptul că executivul european a contestat modalitatea de calcul a taxei de poluare şi nu introducerea acesteia.
"Procedura de infrigement a fost declanşată ca urmare a modalităţii de calcul taxei, şi nu din cauza introducerii taxei", a reiterat ministrul Economiei şi Finanţelor.
Totodată, Vosganian a adăugat că Laszlo Kovacs, comisarul european pentru Fiscalitate, s-a declarat, zilele trecute, satisfăcut de modul prin care România răspunde cerinţelor UE prin ultima variantă de stabilire a taxei auto.
Potrivit ministrului, introducerea taxei începând cu 1 ianuarie 2007 a făcut ca din 450.000 de maşini înmatriculate până în prezent în România, peste 330.000 de unităţi să fie noi, în timp ce în Bulgaria şi în Polonia parcul auto a crescut cu 500.000 de maşini vechi de peste 10 ani.
La rândul său, premierul Călin Popescu Tăriceanu, a declarat că proprietarii de maşini mici sau de mare capacitate trebuie să plătească pentru poluarea aerului, iar Guvernul nu îşi poate permite să amâne luarea unor măsuri doar pentru că nu sunt populare.
Guvernul a discutat, la sfârşitul lunii martie, proiectul ordonanţei de urgenţă prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.
După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.
Proiectul este supus unei audieri publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă., dezbatere în care fiecare cetăţean interesat are posiblitatea să îşi exprime punctul de vedere.
Audierea este organizată de către organizaţia neguvernamentală Advocacy Academy, fiecare cetăţean interesat având posibilitatea să îşi exprime opinia pe parcursul a trei minute.
Opiniile şi concluziile rezultate din această dezbatere vor fi înainte Guvernului sub formă de recomandări.