Mai mult de jumătate dintre maşinile care formează parcul auto ar putea fi restrase din circulaţie începând cu 2011, în baza unei directive a Comisiei Europene privind scoaterea din uz a autovehiculelor non-euro, discutată de executivul european şi care ar urma să fie aplicată în maximum trei ani.
Prin datele prezentate, joi, la audierea publică pe tema taxei de poluare auto, premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a referit şi la parcul auto al României, arătând că acesta este format în proporţie de 54% din maşini non-euro, şi a atenţionat că românii trebuie să se pregătească pentru politicile europene de restricţionare a traficului pentru autovehicule poluante.
Din categoria autoturismelor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricată până la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5.
"O consecinţă directă a taxei va fi încurajarea achiziţionării de maşini mai puţin poluante. E adevărat însă că parcul auto al României, cu cele 54% de maşini non-euro, nu se poate schimba peste noapte. Dar nici nu putem sta pasivi. Trebuie să ne pregătim pentru politicile europene de restricţionare a traficului pentru maşinile poluante", a spus Tăriceanu, în discursul susţinut la audirerea publică pe tema taxei de poluare auto.
Nota de fundamentare a proiectului ordonanţei de urgenţă care introduce taxa de poluare auto relevă că la nivelul Uniunii Europene se discută "tot mai intens" asupra unei directive de scoatere din circulaţie, începând cu anul 2011, a autoturismelor non-euro.
"În aceste condiţii, România va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare şi dezmembrare a autoturismelor non-euro", se arată în document.
Premierul a vorbit în discurs şi despre avantajele taxei de poluare auto şi a admis că aceasta încurajează industria autohtonă de automobile.
"În mod indirect, taxa mai aduce un beneficiu autentic românilor. Ea încurajează industria autohtonă de automobile", a spus Tăriceanu.
După această propoziţie, premierul a încercat să îşi continue discursul, dar a fost întrerupt de organizatori deoarece timpul avut la dispoziţie, de cinci minute, a fost epuizat.
Guvernul a discutat, la sfârşitul lunii martie, proiectul ordonanţei de urgenţă prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.
După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.
Proiectul este supus unei audieri publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă., dezbatere în care fiecare cetăţean interesat are posiblitatea să îşi exprime punctul de vedere.
Audierea este organizată de către organizaţia neguvernamentală Advocacy Academy, fiecare cetăţean interesat având posibilitatea să îşi exprime opinia pe parcursul a trei minute.
Opiniile şi concluziile rezultate din această dezbatere vor fi înainte Guvernului sub formă de recomandări.