Piaţa de televiziune din România cuprinde un număr de 79 de televiziuni, disponibile în 7,39 de milioane de case, potrivit bazei de date Mavise, lansată de Comisia Europeană şi European Audiovisual Observatory, miercuri, la Târgul de televiziune MIPTV de la Cannes.
Mavise conţine informaţii despre 29 de pieţe naţionale de televiziune (statele membre ale Uniunii Europene, plus Croaţia şi Turcia), 3007 canale disponibile pe teritoriul Uniunii Europene şi 2.631 companii, potrivit site-ului http://mavise.obs.coe.int.
"Am decis să realizăm această bază de date pentru a asigura transparenţa pieţei TV din Europa. Mavise va putea fi accesată în mod gratuit, online", a spus Thierry Vissol, Adviser la Comisia Europeană.
El a atras atenţia asupra faptului că baza de date va fi actualizată progresiv, întrucât, în momentul de faţă, există circa 7.000 de posturi TV disponibile în Europa.
Acest fapt este dovedit chiar de informaţiile cu privire la piaţa TV din România, disponibile în baza de date. Spre exemplu, din lista platformelor de tip DTH din România lipseşte Dolce, serviciu operat de Romtelecom, care în prezent are circa 500.000 de abonaţi, iar la operatorii de cablu apar înregistraţi doar RCS-RDS şi UPC. Totodată, datele de audienţă prezentate de Mavise sunt furnizate de TNS/AGB, deşi de la 1 ianuarie 2008, audienţele sunt furnizate de GfK.
Totuşi, baza de date Mavise cuprinde un total de 79 de televiziuni, printre care TVR, Pro TV, Antena 1, BBC World, CNN International, HBO etc., care se recepţionează în prezent în România şi oferă informaţii precum: compania care deţine postul, distribuitorul, tipul canalului, acoperirea, limba de difuzare, audienţa etc. În plus, Mavise oferă informaţii şi despre 61 de companii care operează pe piaţa TV din România.
Potrivit Mavise, în România există 7,39 milioane de case cu TV, circa 300.000 de case care nu au televizor şi circa un milion de locuinţe dotate cu echipamente pentru recepţionarea posturilor în sistem digital.
În plus, în baza de date lansată de Comisia Europeană se precizează că piaţa TV din România continuă să crească, de la sfârşitul anului 2006 până în vara lui 2007 lasându-se mai multe canale printre care: Goodlife, Antena 2, Romantica, HBO Comedy, KidsCo, Party TV, Hits TV etc.
Televiziunea publică contiuă să joace un rol important în România, prin TVR 1 şi TVR 2 câştigând audienţe de 16,7 % şi 5,3%, în 2006. Mavise constată şi faptul că TVR 1 a pierdut câteva procente în audienţă, din 2004, acelaşi fenomen putând fi observat şi în cazul televiziunilor private. Una dintre explicaţii ar fi creşterea numărului canalelor de nişă, care au atras din audienţa posturilor generaliste.
În ceea ce priveşte recepţionarea prin cablu, se precizează că, în România, acoperirea este de 60%. Cei mai mari operatori de cablu sunt RCS-RDS şi UPC România, cărora li se alătură platformele digitale şi cele de tipul IPTV. Totodată, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu şi Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale se numără printre autorităţile care reglementează domeniul TV din România.
Baza de date Mavise a fost lansată la MIPTV, unul dintre cele mai importante târguri internaţionale de vânzare şi de achiziţionare de produse de televiziune, care se desfăşoară până vineri la Cannes.
La evenimentul de lansare au participat Thierry Vissol, Adviser la Comisia Europeană, Wolfgang Closs, Executive Director al European Audiovisual Observatory, Steve Gettings, Strategy & Market Developments, Ofcom, Jacques Braun, International Director, Eurodata TV Worldwide.