Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Tanczos Barna a declarat, luni, că CFR, subfinanţat de mai mulţi ani, este într-o situaţie grea, iar fără o infuzie de capital problemele vor fi şi mai serioase, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Tanczos Barna a afirmat, într-o conferinţă de presă la Sfântu Gheorghe, că CFR a fost subfinanţat mai mulţi ani la rând, în anii '90, în perioada 2000-2001, iar acum finanţările sunt în fiecare an tot mai reduse, în timp ce necesităţile sectorului feroviar sunt mari.
Potrivit secretarului de stat, fără o infuzie puternică de capital, acest sector va avea probleme grave.
"Semnalele trase de sindicate sunt doar începutul şi dacă nu reuşim să rezolvăm această criză, calea ferată îşi va pierde clienţii, ceea ce va duce şi mai mult la deteriorarea acestui domeniu", a spus Tanczos.
Conform acestuia, resursele pentru scoaterea din impas a sectorului feroviar vor fi greu de găsit, deoarece datoriile sunt foarte mari, dar există şi probleme legate de ajutoarele de stat.
Secretarul de stat Tanczos Barna a adăugat că singura companie care poate primi subvenţie este CFR Călători.
"Conform practicilor europene, transportul de călători pe cale ferată este un mod de transport subvenţionat (…), care oferă practic servicii publice contractate de stat", a afirmat reprezentantul Ministerului Transporturilor.
Tanczos a adăugat că în reabilitarea infrastructurii sectorului feroviar nu s-a mai investit de mulţi ani, motiv pentru care acum există "sute de puncte cu restricţii, cu limitare de viteză" şi se pierd călători.
"Este un mod de transport rapid, ecologic, sigur în Europa şi va trebui să investim sume consistente pentru a aduce calea ferată acolo unde îi este locul", a conchis Tanczos.
Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, elaborat de Ministerul Transporturilor, statul va acorda companiei CFR SA subvenţii pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreţinere şi reparaţii a infrastructurii feroviare, fondurile bugetare estimate pentru acest an fiind de 828 milioane lei, iar pentru perioada 2008-2012 la peste 4,7 miliarde de lei.
Reprezentanţii ministerului Transporturilor au arătat că nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din anul 2004 şi până în prezent, deoarece tariful de utilizare a infrastructurii aplicat transportului public de călători nu a crescut decât cu 2-3%, adică de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructură la 9 lei, în timp ce costurile au crescut cu 28%.