Statul va acorda companiei CFR SA subvenţii pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreţinere şi reparaţii a infrastructurii feroviare, fondurile bugetare estimate pentru acest an fiind de 828 milioane lei, iar pentru perioada 2008-2012 la peste 4,7 miliarde de lei.
Fondurile urmează să fie alocate în baza unui proiect de ordonanţă de urgenţă, elaborat de Ministerul Transporturilor.
"Diferenţa dintre tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice şi costurile reale de administrare, întreţinere şi reparaţii se primeşte de către CFR SA de la bugetul de stat, pe baza contractului de activitate între Ministerul Transporturilor şi CFR", se arată în sursa citată.
Conform notei de fundamentare, tariful de utilizare a infrastructurii feroviare reprezintă circa 66% din veniturile companiei, fondurile bugetare având o pondere de numai 4% din veniturile totale.
Totodată, reprezentanţii ministerului Transporturilor arată că nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din anul 2004 şi până în prezent, deoarece tariful de utilizare a infrastructurii aplicat transportului public de călători nu a crescut decât cu 2-3%, adică de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructură la 9 lei, în timp ce costurile au crescut cu 28%.
Creşterea de 2-3% a fost aplicată şi la tariful pentru transportul de marfă, respectiv de la 3,6 euro/tren pentru km de infrastructură din 2004 la 14 lei tarif aplicat în prezent.
Oficialii mai arată că în perioadă menţionată tarifele pentru transportul public de călători au crescut cu 64,5%, iar cele practicate de operatorii de transport de marfă s-au majorat cu aproximativ 43%.
"Această modificare trebuie făcută cât mai urgent, deoarece CFR SA se află într-o situaţie disperată, veniturile prevăzute pentru anul în curs fiind mult mai mici decât cheltuielile, ceea ce va duce la creşterea în continuare a decalajului", motivează oficialii instituţiei în nota de fundamentare al actului normativ.
În cazul în care CFR nu va primi subvenţii, vor fi introduse noi restricţii de viteză, vor apărea noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la creşterea timpilor de mers şi mari întârzieri în graficul trenurilor de călători.
CFR are în administrare întreaga reţea a infrastructurii feroviare, cu o lungime de peste 20.000 de kilometri, pasajele, podurile feroviare, gările şi staţiile feroviare.
Cea mai profitabilă unitate de stat din sectorul feroviar este CFR Marfă, care a intrat în procesul de privatizare, autorităţile mizând pe cel puţin un miliard de euro din vânzarea companiei.