Taxa de poluare auto ar urma să scadă comparativ cu valorile avansate în luna ianuarie în cazul maşinilor noi, pentru care emisiile de CO 2 vor reprezenta un criteriu de calcul, şi va înregistra o creştere pentru maşinile vechi, poluante, noile valori fiind încă în discuţie.
"Propunerea este ca taxa auto să scadă pentru maşini noi şi să crească pentru autovehicule vechi non-euro, decizia finală urmând să fie luată de către Guvern. A fost acceptată creşterea coeficienţilor în funcţie de care este calculată taxa în cazul maşinilor vechi", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Comisia Europeană a acceptat principiile ultimei formule de calcul a taxei auto propusă de Guvern, în care emisiile CO2 sunt luate în considerare la taxarea maşinilor Euro 4 şi Euro 3, criteriul principal de calcul fiind emisiile poluante, au declarat, anterior, agenţiei MEDIAFAX surse ministeriale.
Emisiile de dioxid de carbon vor fi luate în calcul şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică. Proprietarii maşinilor Euro 3 pentru care emisia de CO 2 nu este inclusă în cartea tehnică vor putea opta între a evalua gradul emisiilor poluante la Registrul Auto Român (RAR), ceea ce va implica însă cheltuieli suplimentare, sau a accepta impozitarea în funcţie de celelalte emisii de poluanţi.
"Variantele sunt fie evaluarea la RAR, dar asta costă suplimentar, fie impozitare pe catalizator", au afirmat sursele citate.
Noua variantă privind taxa auto va fi prezentată, probabil, pentru o primă lectură, în şedinţa de săptămâna viitoare a Guvernului, care va avea loc luni, a afirmat joi ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Comisarul european pentru Multilingvism, Leonard Orban, a declarat, sâmbătă, că noua variantă de modificare a normelor privind taxa de primă înmatriculare transmisă CE este considerată, la o primă evaluare, compatibilă cu aquis-ul comunitar.
La jumătatea lunii martie, Vosganian a confirmat, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică şi a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime al maşinii.
Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Comisiei Europene au negociat asupra acestei formule, iar experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3.
Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităţilor deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon.
Ttaxa va fi stabilită în funcţie de emisia de CO2 pentru autovehiculele cu motoare Euro 3 şi Euro 4, iar pentru celelalte maşini vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului.
Potrivit propunerii înaintate de Guvern în luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Valoarea taxei ar fi crescut de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi scădea de până la zece ori la maşinile vechi Euro1.
În luna ianuarie, Guvernul a decis prin aprobarea unui memorandum, să trimită Comisiei Europene o nouă scrisoare privind taxa de poluare auto, în care să fie prezentată o altă formulă de calcul a taxei, corelată cu emisiile de carbon.
Memorandumul prevedea ca taxa auto să fie calculată diferenţiat, în funcţie de emisiile CO2 pentru maşinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule să fie aplicată o formulă bazată pe norma de poluare, dată de emisiile de noxe şi cilindree, iar sumele să crească sensibil faţă de propunerea aflate în dezbatere.
În document se arăta totodată că taxa datorată la prima înmatriculare trebuie să se reducă pe măsură ce valoarea autoturismului scade.