Sindicaliştii de la Federaţia Mecanicilor de Locomotivă (FML) consideră "nejustificate" posibilele disponibilizări a 2.800 de salariaţi ai CFR Marfă şi presiunile care se fac asupra acestora, administraţia spunând că nu sunt posibile creştere de salariu fără un program de restructurare.
Liderii FML consideră că presiunea privind pericolul concedierii a 2.800 de angajaţi de la CFR Marfă, ca o consecinţă a faptului că federaţia sindicală nu acceptă o majorare a salariului minim pe unitate până la doar 540 de lei începând cu 1 iulie, este o manevră manipulatorie care vizează "un efect psihologic" asupra sindicaliştilor.
"În opinia noastră, afirmaţiile privind aşa-zisul pericol al unui val de concedieri la CFR Marfă pentru a putea acorda salariul minim pe unitate de 570 de lei obţinut de FML la începutul acestui an, în urma negocierilor sindicate-patronate-Guvern, sunt pură manipulare", susţine Bogdan Hossu, preşedintele Cartel Alfa, confederaţie la care este afiliată FML.
Liderul Cartel Alfa consideră că disponibilizările sunt nejustificate întrucât CFR Marfă este în prezent singura societate din cadrul CFR care are profit şi nu ridică probleme de subvenţionare din partea statului.
"La ora actuală nu există un plan de restructurare a societăţii, iar dacă acesta ar exista, ar fi tot o acţiune în scopul realizării unei vânzari la un preţ nejustificat de mic a unei societăţi profitabile, numai pentru a răspunde unor interese de grup - genul de acţiuni cu care Guvernul ne-a tot obişnuit în ultima vreme", a adăugat Hossu.
La data de 1 februarie 2008, în urma negocierilor sindicate-patronate-Guvern, contractul colectiv de muncă la nivel de unitate încheiat la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă a fost modificat printr-un act adiţional înregistrat la Direcţia de Muncă Bucureşti, prin care se stabilea că salariul minim pe unitate în cadrul CFR Marfă este de 500 de lei de la 1 februarie 2008 şi de 570 de lei începând cu 1 mai 2008. Valabilitatea contractului colectiv a fost prelungită până la 31 decembrie 2008.
În data de 26 martie 2008, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă a refuzat să semneze un nou act adiţional prin care "li se impune" lucrătorilor de la CFR Marfă un salariu minim sub valoarea prevăzută în contractul colectiv pe unitate.
"E absurd să dăm curs afirmaţiilor privind un aşa-zis pericol de concedieri la CFR Marfă pentru ca patronatul să poată suporta cheltuieli cu salariul minim de 570 de lei. CFR Marfă este o societate profitabilă. În plus, un nivel al salariului minim de 570 de lei a fost practic asumat de părţile care au negociat la începutul anului. Nu poate nimeni să vină acum şi să spună că dintr-o dată, pentru a-l putea acorda, este nevoie de concedierea a 2800 de angajaţi", afirmă preşedintele FML, Voicu Sala.
Federaţia Mecanicilor de Locomotivă susţine că în urmă cu o zi a înaintat Inspecţiei Muncii o sesizare prin care cere ca instituţia să facă demersurile necesare ca CFR Marfă să intre în legalitate şi să acorde lucrătorilor salariul prevăzut în contractul colectiv pe unitate.
Cartel Alfa sprijină toate demersurile Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă şi respinge acţiunile de intimidare a sindicaliştilor venite din partea angajatorului sau a altor federaţii sindicale pentru care interesul membrilor este surclasat de interesele personale.
Contactat de MEDIAFAX, directorul CFR Marfă, Liviu Bobar, a declarat că există de câteva luni un program de restructurare la nivelul societăţii, program de care sindicaliştii au cunoştinţă.
"Am vorbit cu sindicatele de la începutul anului de acest program de restructurare, care în două săptămâni va fi finalizat, urmând, apoi, să reînceapă discuţiile cu reprezentanţii salariaţilor", a precizat Bobar.
Acesta a adăugat că afirmaţiile sindicaliştilor privind unele presiuni asupra angajaţilor CFR Marfă sunt false.
"Nu este vorba de nicio presiune, au avut loc discuţii normale de abordare a situaţiei economice a unei societăţi. În acest moment nu putem spune nici câţi salariaţi vor fi disponibilizaţi, nici când, nici dacă vor fi şansele să nu fie niciunul concediat, fiind minime însă", a explicat Bobar.
Directorul CFR a mai spus că dacă o companie are profit, acest lucru nu înseamnă că poţi acorda orice majorare salarială fără să iei nicio măsură, în sensul de mărire a capitalului societăţii.
"În câţiva ani s-ar închide această societate dacă mărim salariile fără să luăm nicio altă măsură în sensul programelor de restructurare", a explicat Bobar.
Feroviarii au renunţat, marţi, la protestele programate în 26 martie, în Capitală, acceptând oferta prezentată de ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, constând în creşterea salariului minim la 500 de lei de la 1 martie şi la 540 de la 1 iulie.
De la începutul anului, feroviarii au oprit de două ori activitatea, ultima dată în 5 martie. Peste 50.000 de feroviari s-au aflat atunci, timp de două ore, în grevă de avertisment, trenurile de călători şi de marfă aflate în mişcare fiind oprite în prima staţie de pe traseu, iar cele care aveau ora de plecare după 7.00 fiind oprite în gări până la ora 9.00.
Pe de altă parte, feroviarii nu sunt de acord cu privatizarea CFR Marfă, considerând că această societate trebuie să rămână un operator naţional strategic în condiţii de concurenţă cu operatorii privaţi.
Federaţia Mecanicilor de Locomotivă arată că se opune privatizării acestei societăţi cu capital majoritar de stat, pentru că acesta este un operator feroviar care nu înregistrează pierderi şi nu beneficiază de niciun fel de compensaţie de la bugetul de stat, fiind în concurenţă cu ceilalti operatori privaţi din transportul feroviar într-o piaţă liberă.